F.W. Taylor kitalálta és alkalmazta. Gyorsacél egyik feltalálója. Acél megmunkálás területén hasznos számolólécet talált fel.
A selejtet a 2/3-ára csökkenti, a dolgozók létszáma igencsak csökkent, hiszen ez a csökkenés jelentős elbocsátásokkal járt, viszont a benn maradó dolgozók bére 50-90%-al is nőtt (de vajon ki lesz az egy, aki mindent visz? Naná hogy az igazgatóJ).Ha összehangolják a munkát, akkor jobban lehet dolgozni kevesebb emberrel is.
Henry Fayol francia bányászmérnök volt. Megteremtette Taylor tervének az elméleti hátterétè A management nekik köszönhetően alakult ki. Kell rálátás és folyamatelmélet.
Management: a management egy szervezet emberi, pénzügyi, fizikaiés információs erőforrásai tervezésének és azokról való döntésének szervezésének, vezetésének és irányításának folyamata, a szervezet céljainak eredményes és hatékony megvalósítása érdekében. Manager az, akinek elsődleges feladata a managelés folyamatának részét képezi.
1.Tervezés
2.Szervezés
3.Irányítás
4.Vezetés
Tervezés: feladata, hogy a szervezet jövőbeli működését meghatározó célokat világossá tegye. Tervezői folyamatok során dönt a szükséges erőforrásokról is dönt a technológiai folyamatokról hogy miből mi mikorra legyen kész.
Irányítás: Beosztottak tevékenységeinek az ellenőrzése és a tevékenységek kijelölt céljai felé való biztosítását és esetleges korrekciók végrehajtását.
·Értékelés
·Mérés
·Korrekció
Vezetés: egy szervezet tagjainak tudatos befolyásolását végzik, annak érdekében, hogy a szervezet tagjai a meghatározott célok eléréséért tevékenykedjenek. A szervezetben élő emberekre hat.
·Személyzeti munka- megfelelő embert a megfelelő helyre-
·Képzés –az egyének/csoportok felkészítése hogy ellássák a rájuk szabott munkát
·Felügyelet –a beosztottakat folyamatosan ellenőrizni kell
·Döntéshozatal – döntés (joooobbraa kettő majd balraaaaa kettő:) )
·Motiváció – beosztottak munkára való ösztönzése
·Tanácsadás
·Kommunikáció – információcsere a beosztottakkal
„Minden elnök vezető, de nem minden vezető elnök!”
Manager tervezés: 3 csoport==> 10 szerep
1.Interperszonális- személyek közötti szerepek
2.Információs – különféle infok
3.Döntési – döntések meghozatala
1: Képviselő: legfőbb hatalom birtokosai, okleveleket osztogatnak és dícséreteket adnak
Kapcsolattartó: infokat kell ismernie, lobbiznia kell
Vezető
2:Idegközpont: úgy működik, mint az agy, minden információ ide fut be és e nélkül nem működik semmi
Információ elosztó: pontos infokat ad a részlegeknek
Szóvivő:
3: Vállalkozói: valami újat, valami megoldást hoz
Zavar elhárító
Erőforrás elosztó
Tárgyaló: mindenki el akarja érni a saját céljait és ennek az érvényesítése