F.W. Taylor kitallta s alkalmazta. Gyorsacl egyik feltallja. Acl megmunkls terletn hasznos szmollcet tallt fel.
A selejtet a 2/3-ra cskkenti, a dolgozk ltszma igencsak cskkent, hiszen ez a cskkens jelents elbocstsokkal jrt, viszont a benn marad dolgozk bre 50-90%-al is ntt (de vajon ki lesz az egy, aki mindent visz? Nan hogy az igazgatJ).Ha sszehangoljk a munkt, akkor jobban lehet dolgozni kevesebb emberrel is.
Henry Fayol francia bnyszmrnk volt. Megteremtette Taylor tervnek az elmleti httertè A management nekik ksznheten alakult ki. Kell rlts s folyamatelmlet.
Management: a management egy szervezet emberi, pnzgyi, fizikais informcis erforrsai tervezsnek s azokrl val dntsnek szervezsnek, vezetsnek s irnytsnak folyamata, a szervezet cljainak eredmnyes s hatkony megvalstsa rdekben. Manager az, akinek elsdleges feladata a managels folyamatnak rszt kpezi.
1.Tervezs
2.Szervezs
3.Irnyts
4.Vezets
Tervezs: feladata, hogy a szervezet jvbeli mkdst meghatroz clokat vilgoss tegye. Tervezi folyamatok sorn dnt a szksges erforrsokrl is dnt a technolgiai folyamatokrl hogy mibl mi mikorra legyen ksz.
·Prognzis ksztse-jvbeli cselekedetek elrevettse
·Vllalati politika kialaktsa-lt. tmutat, ami segt a dntshozatalban
·Clkitzs- megadott idre elrend cl meghatrozsa
·Prog. Kidolgozsa- temterv ennek a megvalstsa
·temterv- felsorol mindent
·Kltsgvets kidolgozsa
·Eljrsok kidolgozsa
Szervezs: Az elvgzend feladatokat hozzrendelni a megfelel emberekhez.
Irnyts: Beosztottak tevkenysgeinek az ellenrzse s a tevkenysgek kijellt cljai fel val biztostst s esetleges korrekcik vgrehajtst.
·rtkels
·Mrs
·Korrekci
Vezets: egy szervezet tagjainak tudatos befolysolst vgzik, annak rdekben, hogy a szervezet tagjai a meghatrozott clok elrsrt tevkenykedjenek. A szervezetben l emberekre hat.
·Szemlyzeti munka- megfelel embert a megfelel helyre-
·Kpzs –az egynek/csoportok felksztse hogy ellssk a rjuk szabott munkt
·Felgyelet –a beosztottakat folyamatosan ellenrizni kell
·Dntshozatal – dnts (joooobbraa kett majd balraaaaa kett:) )
·Motivci – beosztottak munkra val sztnzse
·Tancsads
·Kommunikci – informcicsere a beosztottakkal
„Minden elnk vezet, de nem minden vezet elnk!”
Manager tervezs: 3 csoport==> 10 szerep
1.Interperszonlis- szemlyek kztti szerepek
2.Informcis – klnfle infok
3.Dntsi – dntsek meghozatala
1: Kpvisel: legfbb hatalom birtokosai, okleveleket osztogatnak s dcsreteket adnak
Kapcsolattart: infokat kell ismernie, lobbiznia kell
Vezet
2:Idegkzpont: gy mkdik, mint az agy, minden informci ide fut be s e nlkl nem mkdik semmi
Informci eloszt: pontos infokat ad a rszlegeknek
Szviv:
3: Vllalkozi: valami jat, valami megoldst hoz
Zavar elhrt
Erforrs eloszt
Trgyal: mindenki el akarja rni a sajt cljait s ennek az rvnyestse