Szociolgia
bors 2005.09.16. 22:09
A legfontosabb norma ajnl s altmaszt rtkeket knl.
Tg defincija: vallsnak tekintnk minden olyan eszmerendszert, amely az emberi s trsadalmi let vgs krdseire, az let rtelmre s cljra vonatkoz vlaszokat fogalmaz meg (akkor is, ha nem hivatkozik Istenre), gy kijelenthetjk, hogy minden emberi trsadalomban volt valls.
Vallstrtnszek (Eliade 1994-1996) s kulturlis antropolgusok valban az semberi trsadalmak ta minden emberi trsadalomban kimutattk valamilyen valls ltezst.
Durkheim (1925): a trsadalom s a valls szinte elvlaszthatatlanok egymstl.
A vallsszociolgia: a szociolgia elklnlt, intzmnyeslt ga.
ALAPFOGALMAK
Valls s vallsossg
- Durkheim (1925) szerint a valls a szent dolgokra vonatkoz hitek s gyakorlatok egysges rendszere. A profn s a szent dolgok magklnbztetse:
Profn: az adott trsadalomban mindennapos, szoksos, adottnak vehet.
Szent: nem htkznapi, hanem mintegy „fldntliak", meghaladjk a kzvetlen lttapasztalatokat.
- Yinger (1970) szociolgiai defincija: „olyan hit- s gyakorlatrendszer, amelynek segtsgvel valamely embercsoport az emberi let vgs krdseivel birkzik”. Vgs krdsek: Mi az ember letnek rtelme? Mirt van szenveds? Mi trtnik az emberrel halla utn? Van-e az emberi letnek valamilyen nagyobb clja? (Megjegyzend viszont, hogy nem foglaltatik benne az Isten ltbe vetett hit, gy elvileg elkpzelhet, hogy egy ateista filozfinak is vallsfunkcija legyen.)
- A vallsossg tbb dimenzii.
1. hit bizonyos vallsi ttelekben,
2. bizonyos ritulk gyakorlsa, bennk val rszvtel (istentisztelet, imdsg stb.),
3. vallsi ismeretek (pl. a Biblia ismerete),
4. vallsi lmnyek (Istennel val szemlyes kapcsolat),
5. a valls ltal elrt erklcsi normk megtartsa.
Ezeknek elklnlst azrt kell hangslyozni, mert nem szksgkpen jrnak egytt (pl. egy hv ember nem vesz rszt istentiszteleten).
Egyhz, szekta, felekezet, kultusz
A valls kzssget ltrehoz szervezet.
E. Troeltsch (mlt sz-i vallsszoviolgus) nyomn megklnbztetjk a szervezet kt tpust: az egyhz s a szekta.
jabban bevezettek mg kt fogalmat: felekezet (denomination),s kultusz ( cult).
- Az egyhz: nagyobb ltszm trsadalmi szervezet, ahov a tagok beleszletnek, kpzatt papsga van, valamint a tantst, az intellektulis elemeket hangslyozza. Hozz tartozhat a trsadalom teljes npessge, mely ltal sszekapcsoldik az llammal.
- A szekta: kisebb ltszm, a tagsghoz egyszeri felnttkori csatlakozs, megtrs szksges, tbbnyire nincs specializlt papsga, az rzelmi elemeket, a vallsos lmnyeket hangslyozza. Ms egyhzak s szektk tagjait ltalban nem tartja vallsosnak, ezrt azok megtrtsre trekszik. Vallsszociolgusok vlemnye: vagy eltnnek, vagy felekezett alakulnak t, teht kzelednek az egyhzi szervezethez.
- A felekezet: a szekta s az egyhz kztt ll. A tbbvalls trsadalmat elfogad egyhz, amely tolerns a tbbi felekezettel szemben. (A modern trsadalmak Greeley (1972) szerint felekezeti trsadalmak: a felekezetek egyrszt fggetlenek az llamtl, de tbb l egytt a trsadalomban.)
- A kultusz (jabb vallsszociolgiai fogalom): olyan formtlan vallsi vagy nem vallsi csoportosuls, amely valamely hit vagy ritul krl alakul ki (pl. a satanizmus s a boszorknyhit).
- j vallsi mozgalmak (new religious movements): a kzelmltban jelentek meg s szekta vagy kultusz jellegek.
Civil valls
R. Bellah (1967, amerikai szociolgus) vezette be a fogalmat: Vallsi tartalm, mindenki szmra elfogadott, de nem kapcsoldik egy meghatrozott vallshoz (az amerikai trsadalomban jellemz). Pl. Isten, hlaads napja stb. Bellah szerint az amerikai trsadalom integrcijban fontos szerepe van.
Fundamentalizmus
Fundamentalista: vallsi mozgalmak, csoportok, kzssgek, amelyek nhny hitttelhez ragaszkodnak, ezeket igyekeznek rerltetni a tgabb krnyezetkre. A tteltl val eltrst eretneksgnek tartjk. Pl. a vilgteremts, az ember szrmazsnak magyarzata.
Mdszerek
A npszmllsok nem krdezik kvetkezetesen (Mo-on csak 1949-ig mrtk a felekezeti hovatartozst) s csak a megkeresztels tnyt regisztrljk.
A vallsszociolgiai vizsglatok: nincs ltalnosan elfogadott mdszer a vallsossg mrsre. Oka: a vallsossg fogalmnak vltozatos s tbbdimenzis defincii. Mdszerei:
1. legegyszerbb krdsfeltevs: „Vallsosnak mondja-e magt?” (Bonyolultabb krdseket is fel lehet tenni bizonyos hitttelek elfogadsrl vagy elutastsrl).
2. a templomba jrs stb. gyakorisgnak megkrdezse. (Br ez inkbb az egyhzhoz ktdsrl, mint a vallsos meggyzdsrl ad informcit.)
3. megfigyels mdszere: inkbb egy-egy vallsi kzssg, pl. szekta vagy gylekezet vizsglata.
ELMLETEK
A valls funkcija a trsadalomban
Krds: Mi a valls szerepe a trsadalomban?
- Durkheim (1925) szerint minden trsadalomnak szksge van rtkeket tudatost, az egyttmkdsre s az integrcira tmaszkod ritulkra. Ezrt – mg ha a hagyomnyos vallsok vissza is szorulnak – rtkeket megfogalmaz eszmerendszerekre, szimbolikusan kifejez ritulkra van szksg.
- Berger s Luckmann (1963; 1967) szerint az ember nem sztnei nem kpesek a cselekedetek teljes irnytsra, ezrt viselkedsi szablyokat, normkat alakt ki magnak. Ezeket al kell tmasztania valamilyen rtkekkel, amelyek az emberi let vgs vagy egzisztencilis krdseire ad vlaszt. A vallsok ezekre krdsekre knlnak vlaszokat, ezrt van szksge valamilyen elkpzelsre, vilgkpre. (De nem minden valls egyenrtk pl. emberldozatokat felmutat s a szeretetet hangslyoz vallsok etikai klnbsgei.)
A valls funkcija teht: tjkozds a vilgban. Msik oldalrl: a trsadalom tagjai szmra kzs rtkeket s normkat ad. Tovbb:
- elsegti a trsadalmi integrcit, az sszetartozs rzst,
- kzssget teremt,
- legitimlja a fennll trsadalmi (politikai) intzmnyeket (nha ennek megvltoztatsra trekszik. lsd latin-amerikai felszabadtsi teolgia).
A gazdasg s a valls sszefggsei
Legfontosabb, legrdekesebb krds: gazdasgi s a tudati viszonyok vltozsa, ezen bell a valls vltozsa milyen kapcsolatban vannak egymssal, melyik az ok s melyik az okozat.
- Marx ttele: a gazdasgi alap hatrozza meg a felptmnyt. Ehhez sorolta a tudati elemeket s ezen bell a vallst is, br nem zrta ki a visszahats lehetsgt.
Ehhez kapcsoldik a valls trsadalmi hatsnak krdse: a fennll viszonyok konzervlst vagy a fennll viszonyok vltozst szolglja a valls? Marx lltsa: a valls a np piuma – azt a meggyzdst fejezi ki, hogy a valls s az egyhz mindig a fennll viszonyok megmaradsban rdekelt erk oldaln ll, azokat szolglja.
- Max Weber gazdasgi s trsadalomi hatsait vizsglta a vallsoknak (pl. a hinduizmus s ms indiai vallsok, a konfucianizmus s taoizmus, a mohamedanizmus, az izraelita valls s a keresztnysg). Kimutatta lnyeges htrltat vagy elnys befolysukat a modern (kapitalista) gazdasg fel. Fontosnak tallta a protestantizmus hatst: ugyanis ennek az etiknak tulajdonthat, hogy a tisztn nyeresgre, pnzszerzsre mint nclra irnyul tevkenysg „legjobb esetben erklcsileg megtrt tevkenysgbl a Franklin Benjamin rtelmben vett hivats” lett. Ez vilgos pldja a valls trsadalmi vltozst elmozdt haterejnek.
A krdseknek tisztzsa szempontjbl rdekes lenne megvizsglni az egyhzak szerept a kelet-kzp-eurpai orszgokban 1945 utn (pl. a lengyel katolikus egyhz). A rendkivli befolys a lengyel trsadalomra cfolni ltszik azt a ttelt, hogy a valls a gazdasgi alap fggvnye; a rendszervltozst tmogat tevkenysgbl pedig arra kvetkeztethetnk, hogy bizonyos esetekben a valls s az egyhz ma is a trsadalmi vltozs egyik lnyeges tnyezje lehet.
A szekularizci elmlete
Az els elmletek szerint: a gazdasgi s trsadalmi fejldssel, a racionlis gondolkods elterjedsvel prhuzamosan a valls fokozatosan elveszti fontossgt. Szerepe a mindennapi letben gyengl, majd az emberek kapcsolata teljesen megszakad az egyhzakkal, az egyhz befolysa s szerepe a politikban, az oktatsban, az egszsgi elltsban stb. fokozatosan megsznik.
- Durkheim (A trsadalmi munkamegosztsrl) szerint: ha van olyan igazsg, amelyet a trtnelem vitathatatlanul bizonyt, akkor az az, hogy a valls a trsadalmi letnek egyre kisebb rszt leli t. Ehhez hozz kell tenni, hogy ezt problematikusnak tekintette, s azon gondolkodott, hogy mi lphetne a hagyomnyos valls helyre.
- Max Weber: a szekularizci helyett a vilg varzstalantsrl beszlt: a modern trsadalmakban trt hdt a vallsi magyarzatokkal szemben a krnyezet, a termszet, a trsadalom racionlis magyarzata.
- jabban: nem a valls s az egyhz eltnst, mint inkbb vltozst rtik. Egyben tbb, lazn sszefgg folyamatot klnbztetnek meg a szekularizcin bell:
1. A racionlis gondolkods elterjedse. vitathatatlannak ltsz folyamat, de ezzel prhuzamosan a vallsos gondolkodsban is ersdtt a racionlis elem. Pl. a zsid s keresztny vallsok racionlisabbak, mint a korbbi mgikus hitek. Msrszt valszn, hogy az rzelmi elemeket a racionalits nem fogja tudni teljesen elnyomni.
2. A nem sajtosan vallsi feladatok (llamigazgats, oktats, betegpols, szegnygondozs stb.) elvgzsnek fggetlenlse az egyhzaktl. Ez elsegtheti, hogy a vallsi ignyekre sszpontosthassk figyelmket. (Felttelezhet pl. ha az egyhzak visszahzdnak politiktl kedvez hatsuk ersdsnek.) Emellett jelenleg gy ltszik, hogy az egyhzak szmos emltett, nem sajtosan vallsos funkciiknak egy rszt egyelre megtartjk, mert azokat az llam s ms szervezetek nem kpesek elltni.
3. talakul az egyhzak szervezete, gyengl a hierarchia, ersdik a spontn csoportok nllsga, s ezzel prhuzamosan ersdik az gynevezett „laikusok” szerepe. Ennek kvetkezmnye lehet, hogy a vallsossg a „laikus" hvek krben tudatosabb s aktvabb vlik.
Ezekbl arra kvetkeztethetnk, hogy a szekularizci nem vezet a valls s az egyhz elhalshoz, viszont lnyeges vltozst hozhat.
NEMZETKZI TENDENCIK
Szekularizcis tendencik
Az utols vtizedek vizsglatai a keresztny kultrj orszgokban vltozatos kpet mutatnak, mely sszefgg a vallsossg mrsnek nehzsgeivel.
- Giddens 1990 krli eurpai rtkvizsglata j plda a vallsossgmutatk eltrseire, ill az orszgok kztti klnbsgekre:
- A rendszeres templomltogatk arnya mindentt jval kisebb, mint az Istenben hvk arnya. Svdorszgban s Franciaorszgban legkisebb, rorszgban a legnagyobb a vallsosak arnya. rorszg utn a (legfejlettebb llamnak tartott) USA kvetkezik, ahol az llam s a felekezetek alkotmnyjogi sztvlasztsa a legteljesebb. A szocialista orszgok kzl az 1980-as vekben Lengyelorszgban volt messze a legmagasabb a magukat vallsosnak mondk s a rendszeres templomltogatk arnya.
- Nincsenek hosszabb trtneti mltra vonatkoz adataink a vallsossgrl, de a orszgonknt eltr s a tbb nyugat-eurpai orszgban cskken tendencit lehet megfigyelni (pl. a magukat vallsosnak mondk, a klnbz hittteleket elfogadk, a vallserklcsi normkat kvetk s a rendszeres templomba jrk arnya cskkent). Msutt a cskkensi tendencia megllt, az USA-ban pedig a vallsossg terjedst figyeltk meg, de nem a hagyomnyos felekezetek, hanem a kisegyhzak s szektaszer csoportok tagltszma nvekszik).
Fundamentalizmus
A fejlett orszgokban, de leginkbb az USA-ban ersdtt. (Pl. a katolikus egyhz anyanyelven trtn miszse s az amerikai protestns „jjszletsi mozgalom”).
j vallsi mozgalmak
- Elssorban Amerikban, de kisebb mrtkben a vilg ms keresztny kultrj trsadalmaiban is jelen van. Pl. a Moon dl-koreai zletember s prdiktor ltal alaptott Egyesls Egyhza, a Hare Krisna mozgalom, a szcientolgia, a neopnksdista karizmatikus (nyelveken beszl) mozgalom (vagy a szls pldja a jonestowni gylekezet, amely a latin-amerikai serdbe vndorolt ki, s ott a mai napig tisztzatlan ok miatt kollektv ngyilkossgot kvetett el).
Vallsszociolgiai s politikusi rdeklds kzppontjban ll a mohamedanizmus vilgmretekben val terjedse – s klnsen a fundamentalista mohamedanizmus politikai hatalomra jutsa egyes orszgokban (Irn) vagy a hatalom tvtelre val trekvse (Algria).
- Campiche (svjci) megjegyzse (1994): „Nem az a krds, hogy lesz-e valls a jvbeni trsadalmakban, hanem az a krds, hogy milyen valls vagy vallsok fognak e trsadalmakban lni.” Krdsnk ennek alapjn: a vallsszociolginak nem kellene-e feladni azt az elvt, hogy nem rtkeli a vallsokat s nem is tesz kzttk klnbsget.
- Ltvnyos tevkenysgeik, trtseik, nhny drmai vgkifejlet miatt az j vallsi mozgalmak egsz krdskre a vallsszociolgia rdekldsnek kzppontjban ll. Vannak, akik az okot egy ltalnos kulturlis vagy rtkvlsgban ltjk, msok a modern trsadalmakra jellemz elgykrtelenedsben, elmagnyosodsban keresik.
MAGYARORSZGI HELYZET
A magyar trsadalom felekezet szerinti sszettele
Klnbz tpus adatok llnak rendelkezsre e tren.
- 1949. vi npszmlls – ez volt az utols, mikor a felekezeti hovatartozst krdeztk.
- 1992 vgn a KSH egy, a 14 ves s idsebb npessg 0,5 %-ra kiterjed mobilits-felvtel keretben gyjttt adatot
Ezek alapjn:
- 1930-1949: a leglnyegesebb vltozs az izraelitk szmnak nagyfok cskkense a II. v.h. alatti holocaust s (kisebb rszben) a kivndorls miatt. Az evanglikusok szmnak cskkense a nmet s szlovk anyanyelvek kiteleptsvel magyarzhat.
- 1949-1992: a leglnyegesebb – de valjban a vrhatnl kisebb – vltozs a felekezeteken kvliek szmnak nvekedse. 1992-ben az izraelita kzssgekhez tartozk szma 80 s 100 ezer kzttre becslhet (orszgos szmarnyukra kvetkeztetni nem lehet).
Iskolai vgzettsg szerint:
- Felekezeten kvlieket leginkbb a magas iskolai vgzettsgek kztt tallhatunk, s hrom egyhz kztt az evanglikusok iskolai vgzettsge a legmagasabb.
A vallsossg vltozsnak tendencii
- A Tmegkommunikcis Kutatkzpont 1972 ta rendszeresen mrte a vallsossg mutatjt: „Vallsos ember-e n?”, amihez kt vlaszalternatvt adott: „igen” s „nem”
1972-ben meglepen magas volt az arny(46 %), a kvetkez vekben folyamatosan cskkent,
1978-ban rte el a mlypontot (36 %), utna lassan emelkedni kezdett, s
1990-ben mr 51 %-ot rt el (Tomka 1991)
1978 krli tendenciavlts a magukat vallsosnak mondk sszettelben is lnyeges vltozsokat hozott:
- korbban a nk, az idsek, a kzsgi lakosok s az alacsony iskolai vgzettsgek kztt az tlagosnl nagyobb volt a vallsosak arnya.
- 1978 utn ppen a fiatalok, nagyvrosi lakosok s magas iskolai vgzettsgek kztt kezdett kztt kezdett a vallsossg erteljesebben nvekedni (br mg most is alacsonyabb kzttk a vallsosak arnya, mint az elbb emltett kategrik kzt).
Tomka Mikls (1986) szerint a magas iskolai vgzettsg fiatalok krben a hagyomnyostl eltr vallsi rdeklds kezd kibontakozni. A rgi passzv-befogad-fogyaszt tpus vallsossggal szemben terjed az aktv-keres-alkot tpus. Ez sszefgg a papok szmnak cskkensvel s a papsg regedsvel, amely szksgkppen nveli a ms foglalkozs „laikus"-ok szerept. Ezrt n a szerepe a kisebb kzssgeknek, ahol ers a trsadalomirnti elktelezettsg.
- rnyaltabb kp kaphat, ha sszetettebb a krdsfelvets:
Hankiss Elemr s munkatrsai ( 1978) hasonl krdst tettek fel, de t alternatva kzl lehetett vlasztani:
1980-tl Tomka Mikls (1991) is Tmegkommunikcis Kutatkzpont felvteleiben t vlaszalternatvs krdssel is kutatta a vallsossg mrtkt:
A kapott adatokbl kvetkeztethetnk, hogy a magyar trsadalom felntt tagjainak egy viszonylag kicsi, de nvekv rsze vallsos s rendszeresen jr templomba, ill. egy ennl kisebb s cskken rsze kvetkezetesen ateista.
A legjabb, az 1993. vi hztartspanel-felvtelbl nyert adatok szerint: a 16 ves s idsebb npessg 2,0 %-a hetente tbbszr, 9,0 %-a minden hten, 8,3 %-a havonta egyszer-ktszer, 24,3 %-a vente nhnyszor s 39,7 %-a sohasem jr templomba stb. Ezek azt sejtetik, hogy a magukat vallsosnak mondk arnya 1990 utn nem folytatta a nvekedsi tendencijt.
Erre engednek kvetkeztetni a KSH 1992. vi felvtelbl a vallsgyakorls mdjra vonatkoz adatok is, melyek felekezetenknt mutatjk ki a vallsgyakorls mdja szerinti eloszlst. Az egyb vallsak, teht a kisegyhzakhoz s szektkhoz, j vallsi mozgalmakhoz tartozk vallsgyakorlsnak intenzitsa sokkal nagyobb, mint a nagy felekezetek vagy trtneti egyhzak hvei. Az utbbiak kztt is a reformtusok krben ltszik a legelrehaladottabbnak a vallstl val elforduls, a szekularizci.
Molnr Adrienn s Tomka Mikls 1980-as vek vgi kutatsa rnyaltabb informcikat ad. 14-19 ves korosztly krben tbbfle jelleg krdssel mrtk a vallshoz fzd viszonyukat. A megkrdezettek kzl 40 % volt elsldoz, 31 % brmlt, ill. 9 % konfirmlt. A megkrdezetteknek a fele egyik szertartsban sem vett rszt, egyharmad rszk pedig sohasem volt templomban. Ezek az adatok rzkeltetik, hogy ersen visszaszorult a rgi, gynevezett „npegyhzi" vallsossg, amelyben a fiataloknak nagy rsze szinte termszetesen kerlt kapcsolatba az egyhzakkal.
A legalbb havonta templomba jrknl lnyegesen tbben rtettek egyet a vallsos hitet kifejez megllaptsokkal, st szlesebb azon a fiatalok kre, akikben valamilyen pozitv rtkels l a vallsrl (pl. „bels nyugalmat ad”).
Viszont csekly azok szma, akik alapvet ismeretekkel rendelkeznnek (pl. hny evanglista volt?” krdsre csak 9 % adott helyes vlaszt).
Hozz kell tenni, hogy az ateista llspont trtneti megalapozottsga is igen gyengnek ltszik (a megkrdezetteknek ugyanis 32 %-a gy tudta, hogy Jzus nem trtneti, hanem kitallt szemly, 11 %-a pedig gy vlte, lehet hogy lt, de ez nem biztos).
A Mo-i kisegyhzakrl kt igen alapos vizsglatra kerlt sor (Kardos 1969; Kardos-Szigeti 1988). Semmilyen szociolgiai vizsglat sem kszlt viszont a kzelmltban megjelent szektkrl s j vallsi mozgalmakrl. Arrl sincsen megkzelt kpnk, hogy valjban hnyan csatlakoztak hozzjuk.
sszefoglalan azt lehet mondani, hogy a vallsossg klnbz megnyilvnulsaira vonatkoz szociolgiai adataink meglehetsen ellentmondsos kpet adnak a mai magyar trsadalomrl. Noha sokkal tbb vallsszociolgiai adatunk van, mint a tbbi volt szocialista trsadalomnak, mgis tovbbi elmlylt vizsglatokra lenne szksg ahhoz, hogy alaposan megrtsk a vallsossg kiterjedst s jellemzit a mai magyar trsadalomban.
Trsadalompolitika
Veszlyekkel jr, ha az llam politikai eszkzkkel prblja az rtkek – kzttk a vallsi rtkek – elfogadst vagy elutastst befolysolni. Az llamnak s az egyhzaknak, a vallsnak egymstl vilgosan eltr funkcija, feladata van a trsadalomban, ezrt mind az llam, mind a valls szmra htrnyos, ha az llam bele kvn avatkozni a vallsossg alakulsba (az gynevezett llamegyhzak hveinek szma majdnem mindentt sokkal inkbb cskkent, mint az llamtl fggetlen egyhzak).
A szocialista korszak tapasztalatai vilgosan bebizonytottk, mennyire kros az, ha az llam prblja a vallsossgot visszaszortani, az ateista ideolgit terjeszteni (br propagandjuk majdnem eredmnytelen volt, csak a kzmbsk szma ntt).
A szlssges fundamentalizmus kzelmltbeli megnyilvnulsai klfldn s az j vallsi mozgalmak megjelense klfldn s haznkban is igen bonyolult problmkat llt a vallsi szempontbl trelmes llam el is, amikor el kell dntenie, hogy mely mozgalmak srthetik az alapvet emberi jogokat.
SSZEFOGLALS
A vallsszociolgiban hossz ideig uralkodott a szekularizci elmlete. Eszerint a fejlett trsadalmakban fokozatosan gyengl a vallsossg, az egyhzak egyre kisebb szerepet jtszanak. Ma gy ltjuk, hogy a szekularizci tbb lazn sszefgg folyamatbl ll: a racionlis gondolkods terjedse s ezzel a vilg jelensgei vallsos magyarzatnak httrbe szorulsa; a nem sajtosan vallsi feladatok (llamigazgats, oktats, betegpols, szegnygondozs stb.) levlnak az egyhzakrl, specializlt intzmnyek feladatkrv vlnak; vgl talakul az egyhzak szervezete, gyengl a hierarchia, ersdik a laikusok szerepe. Egyik emltett folyamat sem jr szksgkppen egytt a vallsossg cskkensvel, viszont talaktja a vallsos gondolkodst, a ritulkat, a vallsos vilgkpet.
Magyarorszgon a szocialista korszakban kezdetben ers, ksbb gyengl vallsellenes propagandamunka folyt, s az llam korltozta az egyhzak mkdsi szabadsgt. Ennek ellenre a magukat vallsosnak mondk arnya viszonylag magas maradt, br az 1970-es vek msodik felig cskkent. 1978 utn azonban megfordult a cskkensi tendencia, egyre tbben mondtk magukat vallsosnak.
Amikor azonban a vallsossgra vonatkoz krdst tbb vlaszalternatva felknlsval tettk fel, kitnt, hogy a megkrdezetteknek csak egy kisebbsge „vallsos az egyhz tantsa szerint”, s vesz rszt rendszeresen, hetente istentiszteleti alkalmakon. Meglehetsen nagy viszont a trsadalomnak az a rsze, amely a „maga mdjn vallsos”, s ltalban rdekld, bartsgos attitdt mutat a vallssal s az egyhzakkal szemben. Nem lehet mg vilgosan ltni, hogy a vallsossg terjedsnek tendencija 1990 utn folytatdott-e. Mindenesetre Magyarorszgon is megjelentek az j vallsi mozgalmak.
|