tescos12ab
Menü

képek

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Üzifal
Név:

Üzenet:
0 / 250
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Mikor menjünk bulizni?
Lezárt szavazások
 
Hová menjünk bulizni?
Lezárt szavazások
 
Rescue links
 
BMI-s jegyzetek
 
I.éves anyagok
I.éves anyagok : Szocpszichó

Szocpszichó

borsó  2005.09.16. 22:29

III. Személypercepció, Személyészlelés III.1. Az információszerzés lehetőségei és forrásai III.1.1. A megfigyelés 2. A személyes szféra 2.1. Az egyén szocializációja 2.1.1. A szociális tanulás közvetítői 2.1.2. A szociális tanulás formái 2.2. Szakmai szocializáció 2.4. A személypercepció /személyészlelés/ 2.4.1. Az információszerzés lehetőségei és forrásai 2.4.2. Az észlelés pontossága 2.4.3. Az észlelés leegyszerűsítése 2.4.4. Az okságra való következtetés 2.4.5. A személyiségről alkotott összkép megformálása.

Def:   A megismerésnek az a sajátos formája, amely az emberi személyiségre irányul. Determinált folyamat, amelynek eredményeként másokról viselkedésük, tetteik, viszonyulásaik és egyéb megnyilvánulásaik felfogásával benyomásokat szerzünk, s az így kialakított megállapítások sokaságát egységes összképpé formáljuk.

A jelenségek lényeges jegyeinek tervszerű és rendszeres feltárása, amely magába foglalja a tények értelmezését, az okok és körülmények mélyreható elemzését.

 

  Külső jegyek:            A megjelenés, a fellépés, a mozgás, az alkati sajátságok.
Félrevezetik a szemlélőt, csak kiegészítő információként vehetők figyelembe a személyiség megítélésében.

       Attitűdök:           Az egyén szemléletmódjára, értékrendjének sajátságaira következtethetünk.

    Viselkedés:            Az egyén környezetére irányuló külső megnyilvánulása.

   Magatartás:            Intellektuálisan irányított, normatív és akaratlagos viselkedésforma, amely csak az emberre jellemző.
Minden magatartás viselkedés, de nem minden viselkedés magatartás.

 

2. A személyes szféra

 

2.1. Az egyén szocializációja

Szocializáció: Az ember fejlődésének társadalmi vetülete, társadalmivá válásának szociálisan meghatározott folyamata. Egész életen át tartó tanulási folyamat és személyes közvetítéssel valósul meg.

 

         2.1.1. A szociális tanulás közvetítői

                  1. A család: az anya tölti be a domináns ágens szerepét

                            - beszéd elsajátítása

                            - alapvető viselkedésminták

                            - elemi szokások

                            - énazonosítás erősítése

- nemi szerep megalapozása

 

                  2. Kortásrscsoportok /óvoda, iskola/

                            - társas együttéléssel kapcsolatos ismeretek

                            - közösségi normákban, szabályokban való jártasság

 

                  3. Munkahely: legdifferenciáltabb hatások érik az egyént

 

         2.1.2. A szociális tanulás formái

 

1. Utánzás /imitáció/: Az észlelt viselkedés módok, cselekvések megfigyelése, lemásolt követése, majd többszöri megismétlése alapján végbemenő tanulási folyamat.

 

Célja: A modell által közvetített minta minél pontosabb megközelítése.

 

2. Azonosulás /identifikáció/: Alapja a mintakövetés, értelmi elfogadáson és tudatos követésen alapuló elsajátítás

 

         2.2. Szakmai szocializáció

A szakmai szocializáció a szocializációs folyamat szerves része /pályaalkalmazkodás/

 

Szakaszai:

         1. pályaorientáció

         2. szakmai képzés

         3. pályakezdés

         4. pályavitel

2.4.          A személypercepció /személyészlelés/

 

Def.: A megismerésnek az a sajátos formája, amely az emberi személyiségre irányul. Determinált folyamat, amelynek eredményeként másokról viselkedésük, tetteik , viszonyulásaik és egyéb megnyilvánulásaik felfogásával benyomásokat szerzünk, s az így kialakított megállapítások sokaságát egységes összképpé formáljuk.

 

         2.4.1. Az információszerzés lehetőségei és forrásai

 

2.4.1.1.A megfigyelés: A jelenségek lényeges jegyeinek tervszerű és rendszeres feltárása, amely magába foglalja a tények értelmezését, az okok és körülmények mélyreható elemzését.

 

Külső jegyek: A megjelenés, a fellépés, a mozgás, az alkati sajátosságok. Félrevezetik a szemlélőt, csak kiegészítő információként vehetők figyelembe a személyiség megítélésében.

 

Attitűdök: Az egyén szemléletmódjára, értékrendjének sajátságaira következtethetünk.

 

Viselkedés: Az egyén környezetére irányuló külső megnyilvánulás.

 

Magatartás: Intellektuálisan irányított, normatív és akaratlagos viselkedésforma, amely csak az emberre jellemző.

Minden magatartás viselkedés, de nem minden viselkedés magatartás.

 

2.4.1.2. A kommunikálás: Az a folyamat, amelynek lényege a közlés.

Történhet: -nyelvi jelekkel, verbális

-nem nyelvi úton, nem-verbális

 

Verbális kommunikáció: Nem teljesen megbízható információforrás, elhamarkodott ítéletalkotásra ad okot.

 

1.     Problémaorientált beszélgetés: Kideríti, hogy partnerünk önállóan gondolkodik-e vagy másokat utánoz, véleménye saját vagy csak kölcsönzött.

2.     Társas szituáció: Segíti érvényre jutni a több szem többet lát elvét, az egyén ebben a szituációban többet mutathat meg magából.

Nem-verbális kommunikáció: A szóbeli közlés tartalmi oldalát minősítik, jelentését árnyalják, ezért csak közvetve fejezik ki a kommunikációnak a partnerhez való viszonyulását.

 

-         arcjáték /mimika/, - tekintet, - taglejtés /gesztus/

-         testtartás- testmozgás /kinezika/

-         távolságszabályozás /proxemika/

2.4.2. Az észlelés pontossága

 

         Befolyásoló tényezők

- a megfigyelő és a megfigyelt személyek hasonlósága

- az életkor

- az észlelő neme

- rokonszenvek és ellenszenvek

- tekintélytisztelet

- az észlelő pillanatnyi hangulata, empátiás képessége

- a környezet, a megfigyelhetőség, az időbeliség

 

2.4.3. Az észlelés leegyszerűsítése

 

1.Sztereótipia: adott kultúrkörben kialakult és elfogadott, az emberek meghatározott csoportjára vonatkozó megítélés.

 

-         etnikai

-         foglalkozási

 

2. Implicit /burkolt/ személyiségelmélet: Az egyéni élettapasztalatok halmazából összeállt tulajdonságnyaláb. Olyan prekoncepció amely az eltérő tapasztalatok következtében mindenkinél sajátos jelleget ölt.

 

3. Tipologizálás: A mindenki számára ismert típusok tulajdonságaival bármely ismeretlen személyről rövid úton véleményt alkossunk, ha előzőleg őt az adott típusba tartozónak ítélünk.

 

 

2.4.4. Az okságra való következtetés /attribúció/: A felfogott és értelmezett információk alapján további következtetések levonása, legfőképpen annak eldöntése, ill. kikövetkeztetése, hogy miért viselkedett valaki adott módon, mi lehetett viselkedésének tényleges oka.

 

 

 

 

         Torzító tényezők:

- pontatlan észlelés, hibás információfeldolgozás

- sorrend, ahogyan az információhoz hozzájutunk

- elnéző torzítás: ha negatív vonást nem tapasztalunk valakinél, következtetésünk eredménye is pozitív lesz.

- hamis általánosítás: amikor egyes információkból jutunk messzemenő következtetésre.

- külső jegyek túlhangsúlyozása

- én központú megítélés

 

2.4.5. A személyiségről alkotott összkép megformálása.

 

         Képalkotási modellek:

-         minden egyes információt néhány központi vonáshoz igazítanak

-         összegzik, illetve átlagolják a rendelkezésükre álló információkat

 

 
Linkek
 
Link EE
 
Téli Olimpia,2006
 
Horoszkóp
 
Hányan jöttetek ma?
Indulás: 2005-05-08
 
Fa-Time
 
Kalendárium
2025. December
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 

Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG