A jelenségek lényeges jegyeinek tervszerű és rendszeres feltárása, amely magába foglalja a tények értelmezését, az okok és körülmények mélyreható elemzését.
Külső jegyek: A megjelenés, a fellépés, a mozgás, az alkati sajátságok.
Félrevezetik a szemlélőt, csak kiegészítő információként vehetők figyelembe a személyiség megítélésében.
Attitűdök: Az egyén szemléletmódjára, értékrendjének sajátságaira következtethetünk.
Viselkedés: Az egyén környezetére irányuló külső megnyilvánulása.
Magatartás: Intellektuálisan irányított, normatív és akaratlagos viselkedésforma, amely csak az emberre jellemző.
Minden magatartás viselkedés, de nem minden viselkedés magatartás.
2. A személyes szféra
2.1. Az egyén szocializációja
Szocializáció: Az ember fejlődésének társadalmi vetülete, társadalmivá válásának szociálisan meghatározott folyamata. Egész életen át tartó tanulási folyamat és személyes közvetítéssel valósul meg.
2.1.1. A szociális tanulás közvetítői
1. A család: az anya tölti be a domináns ágens szerepét
- beszéd elsajátítása
- alapvető viselkedésminták
- elemi szokások
- énazonosítás erősítése
- nemi szerep megalapozása
2. Kortásrscsoportok /óvoda, iskola/
- társas együttéléssel kapcsolatos ismeretek
- közösségi normákban, szabályokban való jártasság
3. Munkahely: legdifferenciáltabb hatások érik az egyént
2.1.2. A szociális tanulás formái
1. Utánzás /imitáció/: Az észlelt viselkedés módok, cselekvések megfigyelése, lemásolt követése, majd többszöri megismétlése alapján végbemenő tanulási folyamat.
Célja: A modell által közvetített minta minél pontosabb megközelítése.
2. Azonosulás /identifikáció/: Alapja a mintakövetés, értelmi elfogadáson és tudatos követésen alapuló elsajátítás
2.2. Szakmai szocializáció
A szakmai szocializáció a szocializációs folyamat szerves része /pályaalkalmazkodás/
Szakaszai:
1. pályaorientáció
2. szakmai képzés
3. pályakezdés
4. pályavitel
2.4. A személypercepció /személyészlelés/
Def.: A megismerésnek az a sajátos formája, amely az emberi személyiségre irányul. Determinált folyamat, amelynek eredményeként másokról viselkedésük, tetteik , viszonyulásaik és egyéb megnyilvánulásaik felfogásával benyomásokat szerzünk, s az így kialakított megállapítások sokaságát egységes összképpé formáljuk.
2.4.1. Az információszerzés lehetőségei és forrásai
2.4.1.1.A megfigyelés: A jelenségek lényeges jegyeinek tervszerű és rendszeres feltárása, amely magába foglalja a tények értelmezését, az okok és körülmények mélyreható elemzését.
Külső jegyek: A megjelenés, a fellépés, a mozgás, az alkati sajátosságok. Félrevezetik a szemlélőt, csak kiegészítő információként vehetők figyelembe a személyiség megítélésében.
Attitűdök: Az egyén szemléletmódjára, értékrendjének sajátságaira következtethetünk.
Viselkedés: Az egyén környezetére irányuló külső megnyilvánulás.
Magatartás: Intellektuálisan irányított, normatív és akaratlagos viselkedésforma, amely csak az emberre jellemző.
Minden magatartás viselkedés, de nem minden viselkedés magatartás.
2.4.1.2. A kommunikálás: Az a folyamat, amelynek lényege a közlés.
Történhet: -nyelvi jelekkel, verbális
-nem nyelvi úton, nem-verbális
Verbális kommunikáció: Nem teljesen megbízható információforrás, elhamarkodott ítéletalkotásra ad okot.
1. Problémaorientált beszélgetés: Kideríti, hogy partnerünk önállóan gondolkodik-e vagy másokat utánoz, véleménye saját vagy csak kölcsönzött.
2. Társas szituáció: Segíti érvényre jutni a több szem többet lát elvét, az egyén ebben a szituációban többet mutathat meg magából.
Nem-verbális kommunikáció: A szóbeli közlés tartalmi oldalát minősítik, jelentését árnyalják, ezért csak közvetve fejezik ki a kommunikációnak a partnerhez való viszonyulását.
- arcjáték /mimika/, - tekintet, - taglejtés /gesztus/
- testtartás- testmozgás /kinezika/
- távolságszabályozás /proxemika/
2.4.2. Az észlelés pontossága
Befolyásoló tényezők
- a megfigyelő és a megfigyelt személyek hasonlósága
- az életkor
- az észlelő neme
- rokonszenvek és ellenszenvek
- tekintélytisztelet
- az észlelő pillanatnyi hangulata, empátiás képessége
- a környezet, a megfigyelhetőség, az időbeliség
2.4.3. Az észlelés leegyszerűsítése
1.Sztereótipia: adott kultúrkörben kialakult és elfogadott, az emberek meghatározott csoportjára vonatkozó megítélés.
- etnikai
- foglalkozási
2. Implicit /burkolt/ személyiségelmélet: Az egyéni élettapasztalatok halmazából összeállt tulajdonságnyaláb. Olyan prekoncepció amely az eltérő tapasztalatok következtében mindenkinél sajátos jelleget ölt.
3. Tipologizálás: A mindenki számára ismert típusok tulajdonságaival bármely ismeretlen személyről rövid úton véleményt alkossunk, ha előzőleg őt az adott típusba tartozónak ítélünk.
2.4.4. Az okságra való következtetés /attribúció/: A felfogott és értelmezett információk alapján további következtetések levonása, legfőképpen annak eldöntése, ill. kikövetkeztetése, hogy miért viselkedett valaki adott módon, mi lehetett viselkedésének tényleges oka.
Torzító tényezők:
- pontatlan észlelés, hibás információfeldolgozás
- sorrend, ahogyan az információhoz hozzájutunk
- elnéző torzítás: ha negatív vonást nem tapasztalunk valakinél, következtetésünk eredménye is pozitív lesz.
- hamis általánosítás: amikor egyes információkból jutunk messzemenő következtetésre.
- külső jegyek túlhangsúlyozása
- én központú megítélés
2.4.5. A személyiségről alkotott összkép megformálása.
Képalkotási modellek:
- minden egyes információt néhány központi vonáshoz igazítanak
- összegzik, illetve átlagolják a rendelkezésükre álló információkat