Sajtóműfajelmélet
borsó 2005.10.18. 10:37
A sajtóműfajok
Az elmélet = fogalmi apparátus az újságírásban, törvényszerűségek, műfajok meghatározása, általánosságok megfogalmazása (szaktudományok területe).
Műfaj = forma („csomagolás”) nem válik el élesen a tartalomtól. Nincsenek rögzített szabályok, a művészetek egymásba folynak, függ a szerzőtől. Tartalom és forma kiegészítik egymást.
A forma nemcsak külső, belső eleme is a műnek, a műfaj nemcsak formai kötöttséget jelent, de nagyban meghatározza azt is, hogy milyen elvek alapján szerkeszti az anyagot, milyen stílusban, milyen nyelvezetet, milyen stilisztikai és hangulati elemeket használ.
Műfaj: Az újságírásban a műfaj azon külső és belső (tartalmi) formai, hangulati és stílusbeli jegyek összessége, amely megkülönbözeti egymástól az alkotások (médiatermékek) egyes típusait.
A sajtó két alapvető feladata a tájékoztatás és a szabad véleménynyilvánítás lehetőségének megteremtése. A műfajokat attól függően soroljuk e kettő valamelyikébe, hogy melyik funkciót szolgálják.
A két műfajcsalád:
w Tényközlő (tájékoztató vagy informatív) műfajcsalád: hír, háttérmagyarázat (=hírmagyarázat) tudósítás, interjú, riport, feature
w Véleményközlő (publicisztikai) műfajcsalád: kommentár, vezércikk, jegyzet, publicisztika, tárca, kritika (= recensio), esszé, glossza, karcolat, kroki, humoreszk, pamflet
A tényközlő műfajcsalád
A hír
Az információ
Fő kérdés: kinek írunk, beszélünk, készítünk műsorokat, média termékeket. Átlagember nem létezik (csak statisztikailag). A sajtó legfontosabb szolgáltatása a hírszolgáltatás.
Mi újságírók a nyitott, érdeklődő és aktív közönség számára igyekszünk szolgáltatásokat nyújtani. A tájékoztatást mindig az adott történelmi, társadalmi és politikai szituáció határozza meg, nem lehet általánosítani. Mindig a közönség oldaláról kell megközelíteni.
Hegel: A modern ember imája a reggeli újság elolvasása. A modern ember ki van éhezve az információra, a hírekre.
Hírek tartalom szerint:
w belpolitika
w külpolitika
w gazdaság
w mezőgazdaság
w kereskedelmi, szolgáltató, infrastruktúra
w tudományos hírek
w kulturális hírek
w ismeretterjesztő hírek
w szórakoztató vagy színes hírek
w sporthírek
w meteorológia = természeti jelenségekhez kapcsolódó hírek
Információ és hír viszonya: Minden hír információ, de nem minden információ hír.
A reális létező valóságban megszámlálhatatlan sok hír létezik, de nem mindegyik fontos számunkra. A fontos információkból lesznek hírek.
Mi a fontos?
w A meglepő erő, bevált, megszokottól való eltérés.
w Mennyire praktikus? (Mennyire segít mindet napi ügyeink megvalósításában). Reggel a legfontosabb az időjárás ® mit vegyünk fel, vigyünk-e ernyőt.
Pl. a következő a hír: „Brazíliában fagyok voltak és kifagytak a kávécserjék” ® csökken a kávétermés ® kevesebb jut a világpiacra ® a kávé ára felmegy. Vagy termelem a kávét, vagy fogyasztom. Ha termelem, nem adom el, csak később: drágábban. Ha kereskedő vagyok: gyorsan felvásárolom (olcsóbban).
Az információ akkor válik hírré, ha értelmezem: feldolgozom, lefordítom. A hírnek valamilyen igényt kell kielégíteni.
Vannak látszólag nem praktikus hírek. Pl. a tudományágból származó hírek. A tudományos hírek világlátásunkat színesítik.
A hírek a praktikustól a színesig terjednek. Egy információ hírré válásához az is kell, hogy jelentős, minél nagyobb számú embert foglalkoztasson az információ.
A közönség híréhsége változó.
A hírek, információk befogadásához felkészültségre és ismeretanyagra is szükség van. Fontos a társadalmi, politikai közeg, amiben az információt értelmezik.
Demokratikus társadalomban az információtermelésben a piaci viszonyok a meghatározók.
A magyar sajtó helyzete a diktatúrában:
Diktatórikus viszonyok között a tájékoztatásnak több szintje van. Diktatúrában az információval való gazdálkodás hatalmi monopólium.
A Szocializmusban (Magyarországon puha diktatúra) a hírgazdálkodásra a redisztribúció volt a jellemző. Az információkat központilag gyűjtötték majd elosztották attól függően, hol foglalt helyet a társadalmi és politikai struktúrában.
Kádár rendszer: Volt 1. nyilvánosság: Közszolgálati TV, rádió, MTI és párt befolyása alatt álló nyomtatott sajtó. Közvetlen cenzúra nem működött, a politikailag meghízható szerkesztők és főszerkesztők érvényesítették a hatalom szempontjait. Belső cenzúra volt = öncenzúra: Az újságírók tisztában voltak a hatalom által kijelölt tabutémákkal. Nem volt jogi háttere.
A 2. nyilvánosság: szamizdat (engedély nélküli sajtó) pl. Beszélő, civil szervezetek, pl. SZETA (Solt Ottilia, Demszky Gábor). Magyar viszonylatban ki voltak téve rendőri zaklatásnak, de nem volt olyan kemény elnyomás, mint a Szovjetunióban. Szabadegyetemek, nyugati emigráns irodalom: Párizsi füzetek.
Az irányítás informális eszközökkel történt. Aki nem állt be a sorba, egzisztenciálisan megfenyegették, eltávolították a pályáról.
Diktatúrában a sajtó struktúrája vertikális. Hierarchikus rendszer. Legalul az újságíró, legfelül a hatalom.
Tabutémák a Kádári Magyarországon:
w 1956-os forradalom
w Kádár szerepe a szovjet csapatok behívásában
w A szovjet csapatok magyarországi állomásozása
w KGST tagság
w Magyarország tagsága a Varsói Szerződésben
w A Szovjetunió vezető szerepének megkérdőjelezése
w Egypárt-rendszer, az MSZMP vezető szerepe
w Tulajdonviszonyok kérdése (dogma: az állami tulajdon magasabb rendű, mint a magántulajdon)
A magyar sajtó helyzete a demokráciában:
Piaci viszonyok, a struktúra horizontális: egyenrangú viszonyok
Tilos az előzetes cenzúra. A sajtó jogszabályi keretek között működik. A sajtószabadság a demokráciában sem korlátlan, a jogszabályok jelölik ki. Utólagos cenzúra van.
1. Magyar Sajtótörvény 1986: Nem tért ki a sajtó és a párt kapcsolatára.
Információtermelés a modern társadalmakban
Gazdasági és kulturális jellegű.
Fisher György magyar médiaszociológus szerint az információ-termelésnek 3 elméletileg jól elkülönülő mozzanata van:
1. Üzleti-gazdasági mozzanat:
Az információtermelés jövedelmező gazdasági tevékenység, a legnagyobb profittermelő ágazat. A világ átlépett az információs társadalom korszakába. Az információs társadalomban a hatalom alapja az információs nyersanyag.
1957 határév: Az USA-ban az információtermelésben többen dolgoztak, mint a klasszikus iparágazatokban. A világ leggazdagabb embere Bill Gates.
A Szovjetunió kilőtte a Szputnyikot ® létrejött az interkontinentális kommunikáció.
A nagybefektetők figyelme a média felé fordult. A média, mint szakma egyre nagyobb presztízsre tett szert. A modern társadalom legjobban fizetett rétege az újságírók, szerkesztők, szórakoztatóipar specialistái.
2. Politikai – befolyásolási mozzanat:
Információtermelés – mint a demokratikus berendezkedésű tömegtársadalmak hatalmi rendszerének része – nélkülözhetetlen eleme a parlamenti demokráciáknak, hiszen ezen keresztül jelenthetnek meg és kaphatnak nyilvánosságot az egymástól eltérő nézetek.
A hatalom, a kormányzat, államigazgatás a médián keresztül juttatja el információit a társadalomhoz. Ez a lehetőség rendelkezésre áll az ellenzéknek is.
A társadalom is a média segítségével juttatja el az információt a hatalomhoz.
3. A civil mozzanat:
Az információtermelés, mint társadalmi alrendszer biztosítja az állampolgárok jogát az informálódáshoz, politikai téren csakúgy, mint pl. a fogyasztás terén (reklám), egyúttal kielégíti a szórakozási és szabadidő eltöltési tevékenységek iránti igényét is.
4. Civilizációs vagy szocializációs mozzanat:
Bernáth László szerint az újságok és az elektronikus média az iskola utáni szocializáció legfontosabb eszközei. A média segítségével jut a befogadó, a sajtó fogyasztója azokhoz az új tényekhez, véleményekhez, amelyek alapján meghatározza önmaga helyzetét és kitűzheti vállalható cselekvésének körét és irányát a magánélet szféráiban.
A közösség, a család, az iskola, a templom, valamint „az életszerű gyakorlat” (mindennapok) mellett ma a média is segít az új generációnak abban, hogy elsajátítsa azokat az ismereteket, amelyek az emberi tevékenységek reprodukciójához és a világban való eligazodáshoz szükségesek.
Szocializáció: A gyerekek elsajátítják azokat az ismereteket, amelyek kellenek ahhoz, hogy a felnőtt életben boldoguljanak.
Korábban általános volt az a felfogás, hogy a sajtó csupán az „éppen most történt eseményekre” vonatkozó ismereteket továbbítja.
Angelusz Róbert szociológus különválasztja a szocializálható és az újdonságokra vonatkozó ismereteket. A különválás viszonylagos, mindenekelőtt a társadalmak dinamikusságának és integrációs szintjének függvénye.
w Zárt vagy izolált társadalmak – jellemző a megszokottság, szabályozottság, viszonylagos változatlanság. A szocializáció során szinte minden lényeges folyamat átadható. Az újdonságoknak csak ritkán van jelentősége. Ebben a társadalmi szerveződésben a sajtó szerepe szinte minimális, a szocializációban nem osztanak a médiára szerepet, az új információk, külső történések továbbítása szigorúan szabályozott formában zajlik.
w Nyitott társadalmak – ilyen a demokrácia – (Angelusz szerint) a környezetükkel aktív kölcsönhatásban levő dinamikus társadalmakban olyan gyorsak a változások, hogy azokra a megszokott sémákra reagálni lehetetlen ® felértékelődik a sajtó szerepe. (Minél bonyolultabb és szerteágazóbb a környező világgal való kapcsolatok rendszere, annál inkább megnő az új ismeretek jelentősége.) A nyitott társadalmakban felértékelődik a sajtó szerepe.
Információ – hír - üzenet
Walther Lippmann – Közvélemény c. munkájában foglalkozik a médiával, annak intézményeivel. Szerinte hír az, ami előtérbe tolakszik. Lippmann a médiával kapcsolatosan megállapítja, hogy annak tevékenysége nem önkényes, egyformán igazodik az intézményekből érkező információkhoz, másrészt a közönség igényeihez. Mindez nem jelent korlátlan hatalmat.
A média intézményeinek kiemelt szerepe van. Az újságíró már eleve szelektált hírekkel dolgozik. Az újságíró rá van utalva az intézményekre. Több a hír, mint az újsághír.
1957. MacLean – Az információ primer forrása nem az újságíró, hanem az a hivatásos kommunikátor, aki az információval ellátja az újságírót. A kormányzatnál, rendőrségnél, államigazgatásnál dolgozik a kommunikátor. A hivatásos kommunikátorok érdekeket közvetítenek. Ez befogadói oldalon is érvényesül (A hírek szelektálása).
White 1950-ben bevezette a kapuőr fogalmát. Kapuőr az, aki továbbítja az információkat, híreket – messzemenően figyelembe véve a befogadó, a közönség igényeit. A média nem más, mint szerkesztőségek és személyzetük, a kapuőrök láncolata. A kapuőrök funkciója az információ gyűjtése, értékelése és szelektálása, majd feldolgozásuk hírré. White kapuőre a modern kor legnagyobb hatalmú embere.
Kétféle fogyasztás van:
w Rugalmas fogyasztás: autó, ház, stb.
w Rugalmatlan: étel, ital (létszükségletek)
Az információ fogyasztás rugalmas.
Felmérés: A magyar közszolgálati rádió két hét alatt sugárzott hírműsoraiban milyen hírműsorokat sugárzott. 1620 hír két hét alatt:
w Politika: kül-, bel- és pártpolitika: 607 hír
w Makrogazdaság: 429 hír
w NATO csatlakozás, népszavazás: 299 hír
w Bűnözés, bűnügyek: 174 hír
w Mikrogazdaság: 164 hír
w Egészségügy: 154 hír
w Oktatás: 109 hír
w 98-as parlamenti választások: 94 hír
w Művészet, kultúra, művelődés: 88 hír
w Mezőgazdaság: 88 hír
w Törvényhozás: 85 hír
w Média: 74 hír
w Környezetvédelem: 44 hír
w Cigánykérdés: 23 hír
w Vallás, egyház: 20 hír
w Nyugdíj: 14 hír
Az információkból milyen technológia segítségével lesz hír?
Zsolt Péter Þ Az 50-es években elsősorban a biológia és a pszichológia segítségével sikerült kidolgozni egy egységes paradigmát.
A modell: Shannon & Weaver modellje, 1949.
A klasszikus információs modell alapja az individuális beszélgetés, munkahipotézisként tekintették.
Az üzenet közvetítése jelek segítségével történik.
Kódolás és dekódolás
Ez a modell kiegészült a médiaszemélyzettel /kapuőrök láncolata/.
Közlői oldalon a professzionális hírgerjesztők, kommunikátorok ® összevont kommunikációs modell.
Információ ® Harley Molotch & Marilyn Lester
A valóságban keletkező végtelen számú dologból csak keveset veszünk észre. Az általunk felfogott információkat (eseményeket) történésnek nevezzük. Ezek leggyakrabban változások. A hír alapanyaga a történés.
A történésekről érdekvezérelt beszámolók készülnek Molotch-ék szerint, és ez lesz az esemény. Az eseményt konstruáló hírgerjesztők a kommunikátorok.
Tudatunk hozza létre a világot, esetenként időbeli folyamatokká kapcsol össze olyan dolgokat, melyek a valóságban nincsenek meg.
A szociálpszichológusok, mint pl. Aronson a kommunikátort (rábeszélőt) tartják kulcsszereplőnek. A kommunikátor a médiaszemélyzet tagja, aki helyzeténél fogva képes meggyőzni a befogadó oldalt, vevőt, közönséget és ebben segítségére van a médiát övező szimpátia, a magas presztízs, tekintély.
Az információ forrásától a vevőig számos szűrőn megy át, és ezek a szűrők mind deformálják.
w Léteznek az információ feldolgozására szakosodott intézmények: hírügynökségek, sajtóügynökségek és a különböző másodlagos felhasználó médiumok: TV, rádió stb.
w Léteznek az információ feldolgozására kötelezett intézmények: pl. államigazgatási szervek, rendőrség, meteorológiai szolgálat, tűzoltók, pártok, érdekképviseletek, civil szervezetek. Ezek sajtóosztályai, szóvivői az intézményi kommunikátorok.
Az érdekvezérelt beszámoló torzulhat. Ez függ az intézmény profiljától, felkészült-ségétől, politikai elkötelezettségéről.
Az intézményi kommunikátorok jelentik az első komoly szűrőt a valóság és a közönség között.
A média az a kapu, melyen vagy átjut vagy nem jut át az információ a közönséghez. Demokratikus viszonyok között a kapu áteresztőképessége az egyes befogadó/átlagosan nyitott és érdeklődő polgár átlagos információigényét elégíti ki.
Az átlagpolgár információ-igénye meglehetősen rugalmatlan. Csak a nagy társadalmi-politikai átalakulások idején nő meg és a diktatúrák idején lehet visszaszorítani ezt az igényt.
Demokráciában a hírérték az a normatív tényező, amelynek alapján a médiaszemélyzet (kapuőr) a hozzá érkező információt feldolgozza és hírré alakítja át. Feldolgozás: kódolási eljárás, melynek során az újságíró, hírszerkesztő feldolgozza a beérkezett nyers információkat és hírként juttatja el azokat a befogadóhoz/közönséghez.
A korszerű média alapkérdése: a létező és reális valóságban a számtalan keletkező információ közül melyikből (miért, hogyan) lesz hír?
Míg a demokráciában a hírérték, a diktatúrában a hatalmi politikai megfontolások alapján zajlik az információ szelektálása, feldolgozása.
A hír jellé alakítása csatornákon át jut el a befogadóhoz. A hírt Lippmann szerint a befogadó dekódolja – üzenetté alakítja vissza. Ezek az üzenetek befolyásolják tudatát, döntését, ezen keresztül cselekedeteit.
A hírérték segít az információ szelektálásában.
Kundera szerint korunk embere kiszolgáltatva tűri, hogy a média rázúdítsa azt a hatalmas mennyiségű információt, amihez sem kedve, sem felkészültsége nincs.
McLuhan szerint a világ olyannyira kitágult az információs robbanás nyomán, olyannyira eltűntek a létező és virtuális határok, hogy a kisebb-nagyobb közösségek, és persze az egyes ember elvesztette valódi kapcsolatát az élővilággal, környezete hamis, álságos, a média által kreált. (Ez a Lippmanni pszeudo – világ).
Gerbner osztja Lippmann felfogását, szerinte az emberek fejében kialakult kép valahol a reális valóság és a média kultivációja közt van. Gerbner szerint nincs valódi sajtószabadság, a szabadság tulajdonképpen a kommunikációs eszközök irányítóinak joga arra, hogy mit mondjanak el a közönségnek.
Veszely Anna médiaszociológus kritizálta Gerbnert. Szerinte a média által sugárzott üzenet (a hírnek az a tartalma, ami minket praktikus szempontból érdekel) eltérő kulturális környezetben teljesen eltérő jelentést hordozhat. Pl. Amerikában a Dallas a sikerről szól, az arab országokban pedig azt sugallja, hogy a pénz nem boldogít.
McLuhan szerint manapság az egyetlen tapasztalat nem a személyes szférán, hanem a vizuális médián keresztül szerezhető meg.
A médiaszemélyzet tagjai mi alapján végzik munkájukat?
w A társadalom megpróbál megfelelni a köz igényeinek.
w A médiaszemélyzet alkalmazotti státuszban van, ezért a tulajdonosi érdekek is fontosak számukra.
w Az ellenőrzés iránti igény, álhíreket ad le, vagy szenzációvá tupírozza a híreket.
w A tulajdonossal szemben védelmet nyújt a Médiaetika. Van írott-jog része (Sajtótörvény, Polgári- és Büntető Törvénykönyv) és íratlan szakmai szabályai.
Demokratikus viszonyok között az egyes nemzeti médiumokban kialakultak bizonyos normák, melyekhez minden szerkesztőségnek, újságírónak alkalmazkodni kell, ha nem akarnak kiszorulni a szakmából.
A médiaszemélyzet szempontjából a nemzeti sajátosságok meghatározóak.
Objektív körülmények: a politikai, társadalmi, gazdasági, kulturális közeg.
Szubjektív körülmények: generációs hovatartozás, nemi jelleg, családi háttér, személyes érdeklődés és ambíció, hobbi, szexuális attitűd, érzékenység bizonyos társadalmi problémák iránt.
Zsolt Péter: Hírnek az olyan aktuális újdonságot tartalmazó információt nevezzük, ami sokakat érdekelhet és/vagy sokak életében változást okozhat.
Minden hír információ, de nem minden információ hír. A hír mindig aktuális – először közlöm.
A hírnek tartalmaznia kell bizonyos kellékeket:
w Mi történt?
w Hogyan történt?
w Milyen szereplőkkel?
w (-Miért?)
Egy esemény mitől válik hírré és mitől elhanyagolható?
Domonkos Lajos: A hír első sajtóértesülés egy legutóbb történt, társadalmilag számottevő eseményről, amely válaszol a 5W+1H, illetve 4W képletben kifejezett kérdésekre.
Abban az esetben, ha a hír csak a ki? mi?/mit? mikor? és hol? kérdésekre válaszol (4W) tényhírről, ha minden kérdésre, teljes hírről beszélünk.
A tényhírt minden tömegkommunikációs társadalom egységnyi részének tekintjük.
Az 5W sorrendben:
w Who? = A hír főszereplője (ki) – lehet természetes vagy jogi személy
w What? = Mi a cselekmény
w When? = Mikor történt? Minél aktuálisabb, a hírérték annál magasabb.
w Where? = Hol történt?
w Why? = Miért – Indítékról és háttérről
|