tescos12ab
Menü

képek

 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Üzifal
Név:

Üzenet:
0 / 250
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Mikor menjünk bulizni?
Lezárt szavazások
 
Hová menjünk bulizni?
Lezárt szavazások
 
Rescue links
 
BMI-s jegyzetek
 
I.éves anyagok
I.éves anyagok : Sajtóműfajelmélet

Sajtóműfajelmélet

borsó  2005.10.18. 10:37

Dr. Havas Henrik II.

A sajtóműfajok

Az elmélet = fogalmi apparátus az újságírásban, törvényszerűségek, műfajok meghatározása, általánosságok megfogalmazása (szaktudományok területe).

Műfaj = forma („csomagolás”) nem válik el élesen a tartalomtól. Nincsenek rögzített szabályok, a művészetek egymásba folynak, függ a szerzőtől. Tartalom és forma kiegészítik egymást.

A forma nemcsak külső, belső eleme is a műnek, a műfaj nemcsak formai kötöttséget jelent, de nagyban meghatározza azt is, hogy milyen elvek alapján szerkeszti az anyagot, milyen stílusban, milyen nyelvezetet, milyen stilisztikai és hangulati elemeket használ.

Műfaj: Az újságírásban a műfaj azon külső és belső (tartalmi) formai, hangulati és stílusbeli jegyek összessége, amely megkülönbözeti egymástól az alkotások (médiatermékek) egyes típusait.

A sajtó két alapvető feladata a tájékoztatás és a szabad véleménynyilvánítás lehetőségének megteremtése. A műfajokat attól függően soroljuk e kettő valamelyikébe, hogy melyik funkciót szolgálják.

A két műfajcsalád:

w        Tényközlő (tájékoztató vagy informatív) műfajcsalád: hír, háttérmagyarázat (=hírmagyarázat) tudósítás, interjú, riport, feature

w        Véleményközlő (publicisztikai) műfajcsalád: kommentár, vezércikk, jegyzet, publicisztika, tárca, kritika (= recensio), esszé, glossza, karcolat, kroki, humoreszk, pamflet

A tényközlő műfajcsalád

A hír

Az információ

Fő kérdés: kinek írunk, beszélünk, készítünk műsorokat, média termékeket. Átlagember nem létezik (csak statisztikailag). A sajtó legfontosabb szolgáltatása a hírszolgáltatás.

Mi újságírók a nyitott, érdeklődő és aktív közönség számára igyekszünk szolgáltatásokat nyújtani. A tájékoztatást mindig az adott történelmi, társadalmi és politikai szituáció határozza meg, nem lehet általánosítani. Mindig a közönség oldaláról kell megközelíteni.

Hegel: A modern ember imája a reggeli újság elolvasása. A modern ember ki van éhezve az információra, a hírekre.

Hírek tartalom szerint:

w        belpolitika

w        külpolitika

w        gazdaság

w        mezőgazdaság

w        kereskedelmi, szolgáltató, infrastruktúra

w        tudományos hírek

w        kulturális hírek

w        ismeretterjesztő hírek

w        szórakoztató vagy színes hírek

w        sporthírek

w        meteorológia = természeti jelenségekhez kapcsolódó hírek

Információ és hír viszonya: Minden hír információ, de nem minden információ hír.

A reális létező valóságban megszámlálhatatlan sok hír létezik, de nem mindegyik fontos számunkra. A fontos információkból lesznek hírek.

Mi a fontos?

w        A meglepő erő, bevált, megszokottól való eltérés.

w        Mennyire praktikus? (Mennyire segít mindet napi ügyeink megvalósításában). Reggel a legfontosabb az időjárás ® mit vegyünk fel, vigyünk-e ernyőt.

Pl. a következő a hír: „Brazíliában fagyok voltak és kifagytak a kávécserjék” ® csökken a kávétermés ® kevesebb jut a világpiacra ® a kávé ára felmegy. Vagy termelem a kávét, vagy fogyasztom. Ha termelem, nem adom el, csak később: drágábban. Ha kereskedő vagyok: gyorsan felvásárolom (olcsóbban).

Az információ akkor válik hírré, ha értelmezem: feldolgozom, lefordítom. A hírnek valamilyen igényt kell kielégíteni.

Vannak látszólag nem praktikus hírek. Pl. a tudományágból származó hírek. A tudományos hírek világlátásunkat színesítik.

A hírek a praktikustól a színesig terjednek. Egy információ hírré válásához az is kell, hogy jelentős, minél nagyobb számú embert foglalkoztasson az információ.

A közönség híréhsége változó.

A hírek, információk befogadásához felkészültségre és ismeretanyagra is szükség van. Fontos a társadalmi, politikai közeg, amiben az információt értelmezik.

Demokratikus társadalomban az információtermelésben a piaci viszonyok a meghatározók.

A magyar sajtó helyzete a diktatúrában:

Diktatórikus viszonyok között a tájékoztatásnak több szintje van. Diktatúrában az információval való gazdálkodás hatalmi monopólium.

A Szocializmusban (Magyarországon puha diktatúra) a hírgazdálkodásra a redisztribúció volt a jellemző. Az információkat központilag gyűjtötték majd elosztották attól függően, hol foglalt helyet a társadalmi és politikai struktúrában.

Kádár rendszer: Volt 1. nyilvánosság: Közszolgálati TV, rádió, MTI és párt befolyása alatt álló nyomtatott sajtó. Közvetlen cenzúra nem működött, a politikailag meghízható szerkesztők és főszerkesztők érvényesítették a hatalom szempontjait. Belső cenzúra volt = öncenzúra: Az újságírók tisztában voltak a hatalom által kijelölt tabutémákkal. Nem volt jogi háttere.

A 2. nyilvánosság: szamizdat (engedély nélküli sajtó) pl. Beszélő, civil szervezetek, pl. SZETA (Solt Ottilia, Demszky Gábor). Magyar viszonylatban ki voltak téve rendőri zaklatásnak, de nem volt olyan kemény elnyomás, mint a Szovjetunióban. Szabadegyetemek, nyugati emigráns irodalom: Párizsi füzetek.

Az irányítás informális eszközökkel történt. Aki nem állt be a sorba, egzisztenciálisan megfenyegették, eltávolították a pályáról.

Diktatúrában a sajtó struktúrája vertikális. Hierarchikus rendszer. Legalul az újságíró, legfelül a hatalom.

Tabutémák a Kádári Magyarországon:

w        1956-os forradalom

w        Kádár szerepe a szovjet csapatok behívásában

w        A szovjet csapatok magyarországi állomásozása

w        KGST tagság

w        Magyarország tagsága a Varsói Szerződésben

w        A Szovjetunió vezető szerepének megkérdőjelezése

w        Egypárt-rendszer, az MSZMP vezető szerepe

w        Tulajdonviszonyok kérdése (dogma: az állami tulajdon magasabb rendű, mint a magántulajdon)

A magyar sajtó helyzete a demokráciában:

Piaci viszonyok, a struktúra horizontális: egyenrangú viszonyok

Tilos az előzetes cenzúra. A sajtó jogszabályi keretek között működik. A sajtószabadság a demokráciában sem korlátlan, a jogszabályok jelölik ki. Utólagos cenzúra van.

1.    Magyar Sajtótörvény 1986: Nem tért ki a sajtó és a párt kapcsolatára.

Információtermelés a modern társadalmakban

Gazdasági és kulturális jellegű.

Fisher György magyar médiaszociológus szerint az információ-termelésnek 3 elméletileg jól elkülönülő mozzanata van:

1.    Üzleti-gazdasági mozzanat:

Az információtermelés jövedelmező gazdasági tevékenység, a legnagyobb profittermelő ágazat. A világ átlépett az információs társadalom korszakába. Az információs társadalomban a hatalom alapja az információs nyersanyag.

1957 határév: Az USA-ban az információtermelésben többen dolgoztak, mint a klasszikus iparágazatokban. A világ leggazdagabb embere Bill Gates.

A Szovjetunió kilőtte a Szputnyikot ® létrejött az interkontinentális kommunikáció.

A nagybefektetők figyelme a média felé fordult. A média, mint szakma egyre nagyobb presztízsre tett szert. A modern társadalom legjobban fizetett rétege az újságírók, szerkesztők, szórakoztatóipar specialistái.

2.    Politikai – befolyásolási mozzanat:

Információtermelés – mint a demokratikus berendezkedésű tömegtársadalmak hatalmi rendszerének része – nélkülözhetetlen eleme a parlamenti demokráciáknak, hiszen ezen keresztül jelenthetnek meg és kaphatnak nyilvánosságot az egymástól eltérő nézetek.

A hatalom, a kormányzat, államigazgatás a médián keresztül juttatja el információit a társadalomhoz. Ez a lehetőség rendelkezésre áll az ellenzéknek is.

A társadalom is a média segítségével juttatja el az információt a hatalomhoz.

3.    A civil mozzanat:

Az információtermelés, mint társadalmi alrendszer biztosítja az állampolgárok jogát az informálódáshoz, politikai téren csakúgy, mint pl. a fogyasztás terén (reklám), egyúttal kielégíti a szórakozási és szabadidő eltöltési tevékenységek iránti igényét is.

4.    Civilizációs vagy szocializációs mozzanat:

Bernáth László szerint az újságok és az elektronikus média az iskola utáni szocializáció legfontosabb eszközei. A média segítségével jut a befogadó, a sajtó fogyasztója azokhoz az új tényekhez, véleményekhez, amelyek alapján meghatározza önmaga helyzetét és kitűzheti vállalható cselekvésének körét és irányát a magánélet szféráiban.

A közösség, a család, az iskola, a templom, valamint „az életszerű gyakorlat” (mindennapok) mellett ma a média is segít az új generációnak abban, hogy elsajátítsa azokat az ismereteket, amelyek az emberi tevékenységek reprodukciójához és a világban való eligazodáshoz szükségesek.

Szocializáció: A gyerekek elsajátítják azokat az ismereteket, amelyek kellenek ahhoz, hogy a felnőtt életben boldoguljanak.

Korábban általános volt az a felfogás, hogy a sajtó csupán az „éppen most történt eseményekre” vonatkozó ismereteket továbbítja.

Angelusz Róbert szociológus különválasztja a szocializálható és az újdonságokra vonatkozó ismereteket. A különválás viszonylagos, mindenekelőtt a társadalmak dinamikusságának és integrációs szintjének függvénye.

w        Zárt vagy izolált társadalmak – jellemző a megszokottság, szabályozottság, viszonylagos változatlanság. A szocializáció során szinte minden lényeges folyamat átadható. Az újdonságoknak csak ritkán van jelentősége. Ebben a társadalmi szerveződésben a sajtó szerepe szinte minimális, a szocializációban nem osztanak a médiára szerepet, az új információk, külső történések továbbítása szigorúan szabályozott formában zajlik.

w        Nyitott társadalmak – ilyen a demokrácia – (Angelusz szerint) a környezetükkel aktív kölcsönhatásban levő dinamikus társadalmakban olyan gyorsak a változások, hogy azokra a megszokott sémákra reagálni lehetetlen ® felértékelődik a sajtó szerepe. (Minél bonyolultabb és szerteágazóbb a környező világgal való kapcsolatok rendszere, annál inkább megnő az új ismeretek jelentősége.) A nyitott társadalmakban felértékelődik a sajtó szerepe.

Információ – hír - üzenet

Walther Lippmann – Közvélemény c. munkájában foglalkozik a médiával, annak intézményeivel. Szerinte hír az, ami előtérbe tolakszik. Lippmann a médiával kapcsolatosan megállapítja, hogy annak tevékenysége nem önkényes, egyformán igazodik az intézményekből érkező információkhoz, másrészt a közönség igényeihez. Mindez nem jelent korlátlan hatalmat.

A média intézményeinek kiemelt szerepe van. Az újságíró már eleve szelektált hírekkel dolgozik. Az újságíró rá van utalva az intézményekre. Több a hír, mint az újsághír.

1957. MacLean – Az információ primer forrása nem az újságíró, hanem az a hivatásos kommunikátor, aki az információval ellátja az újságírót. A kormányzatnál, rendőrségnél, államigazgatásnál dolgozik a kommunikátor. A hivatásos kommunikátorok érdekeket közvetítenek. Ez befogadói oldalon is érvényesül (A hírek szelektálása).

White 1950-ben bevezette a kapuőr fogalmát. Kapuőr az, aki továbbítja az információkat, híreket – messzemenően figyelembe véve a befogadó, a közönség igényeit. A média nem más, mint szerkesztőségek és személyzetük, a kapuőrök láncolata. A kapuőrök funkciója az információ gyűjtése, értékelése és szelektálása, majd feldolgozásuk hírré. White kapuőre a modern kor legnagyobb hatalmú embere.

Kétféle fogyasztás van:

w        Rugalmas fogyasztás: autó, ház, stb.

w        Rugalmatlan: étel, ital (létszükségletek)

Az információ fogyasztás rugalmas.

Felmérés: A magyar közszolgálati rádió két hét alatt sugárzott hírműsoraiban milyen hírműsorokat sugárzott. 1620 hír két hét alatt:

w        Politika: kül-, bel- és pártpolitika: 607 hír

w        Makrogazdaság: 429 hír

w        NATO csatlakozás, népszavazás: 299 hír

w        Bűnözés, bűnügyek: 174 hír

w        Mikrogazdaság: 164 hír

w        Egészségügy: 154 hír

w        Oktatás: 109 hír

w        98-as parlamenti választások: 94 hír

w        Művészet, kultúra, művelődés: 88 hír

w        Mezőgazdaság: 88 hír

w        Törvényhozás: 85 hír

w        Média: 74 hír

w        Környezetvédelem: 44 hír

w        Cigánykérdés: 23 hír

w        Vallás, egyház: 20 hír

w        Nyugdíj: 14 hír

Az információkból milyen technológia segítségével lesz hír?

Zsolt Péter Þ Az 50-es években elsősorban a biológia és a pszichológia segítségével sikerült kidolgozni egy egységes paradigmát.

A modell: Shannon & Weaver modellje, 1949.


A klasszikus információs modell alapja az individuális beszélgetés, munkahipotézisként tekintették.

 


Az üzenet közvetítése jelek segítségével történik.

Kódolás és dekódolás

Ez a modell kiegészült a médiaszemélyzettel /kapuőrök láncolata/.

Közlői oldalon a professzionális hírgerjesztők, kommunikátorok ® összevont kommunikációs modell.

Információ ® Harley Molotch & Marilyn Lester

A valóságban keletkező végtelen számú dologból csak keveset veszünk észre. Az általunk felfogott információkat (eseményeket) történésnek nevezzük. Ezek leggyakrabban változások. A hír alapanyaga a történés.

A történésekről érdekvezérelt beszámolók készülnek Molotch-ék szerint, és ez lesz az esemény. Az eseményt konstruáló hírgerjesztők a kommunikátorok.

Tudatunk hozza létre a világot, esetenként időbeli folyamatokká kapcsol össze olyan dolgokat, melyek a valóságban nincsenek meg.

A szociálpszichológusok, mint pl. Aronson a kommunikátort (rábeszélőt) tartják kulcsszereplőnek. A kommunikátor a médiaszemélyzet tagja, aki helyzeténél fogva képes meggyőzni a befogadó oldalt, vevőt, közönséget és ebben segítségére van a médiát övező szimpátia, a magas presztízs, tekintély.

Az információ forrásától a vevőig számos szűrőn megy át, és ezek a szűrők mind deformálják.

w        Léteznek az információ feldolgozására szakosodott intézmények: hírügynökségek, sajtóügynökségek és a különböző másodlagos felhasználó médiumok: TV, rádió stb.

w        Léteznek az információ feldolgozására kötelezett intézmények: pl. államigazgatási szervek, rendőrség, meteorológiai szolgálat, tűzoltók, pártok, érdekképviseletek, civil szervezetek. Ezek sajtóosztályai, szóvivői az intézményi kommunikátorok.

Az érdekvezérelt beszámoló torzulhat. Ez függ az intézmény profiljától, felkészült-ségétől, politikai elkötelezettségéről.

Az intézményi kommunikátorok jelentik az első komoly szűrőt a valóság és a közönség között.

A média az a kapu, melyen vagy átjut vagy nem jut át az információ a közönséghez. Demokratikus viszonyok között a kapu áteresztőképessége az egyes befogadó/átlagosan nyitott és érdeklődő polgár átlagos információigényét elégíti ki.

Az átlagpolgár információ-igénye meglehetősen rugalmatlan. Csak a nagy társadalmi-politikai átalakulások idején nő meg és a diktatúrák idején lehet visszaszorítani ezt az igényt.

Demokráciában a hírérték az a normatív tényező, amelynek alapján a médiaszemélyzet (kapuőr) a hozzá érkező információt feldolgozza és hírré alakítja át. Feldolgozás: kódolási eljárás, melynek során az újságíró, hírszerkesztő feldolgozza a beérkezett nyers információkat és hírként juttatja el azokat a befogadóhoz/közönséghez.

A korszerű média alapkérdése: a létező és reális valóságban a számtalan keletkező információ közül melyikből (miért, hogyan) lesz hír?

Míg a demokráciában a hírérték, a diktatúrában a hatalmi politikai megfontolások alapján zajlik az információ szelektálása, feldolgozása.

A hír jellé alakítása csatornákon át jut el a befogadóhoz. A hírt Lippmann szerint a befogadó dekódolja – üzenetté alakítja vissza. Ezek az üzenetek befolyásolják tudatát, döntését, ezen keresztül cselekedeteit.


 


A hírérték segít az információ szelektálásában.

Kundera szerint korunk embere kiszolgáltatva tűri, hogy a média rázúdítsa azt a hatalmas mennyiségű információt, amihez sem kedve, sem felkészültsége nincs.

McLuhan szerint a világ olyannyira kitágult az információs robbanás nyomán, olyannyira eltűntek a létező és virtuális határok, hogy a kisebb-nagyobb közösségek, és persze az egyes ember elvesztette valódi kapcsolatát az élővilággal, környezete hamis, álságos, a média által kreált. (Ez a Lippmanni pszeudo – világ).

Gerbner osztja Lippmann felfogását, szerinte az emberek fejében kialakult kép valahol a reális valóság és a média kultivációja közt van. Gerbner szerint nincs valódi sajtószabadság, a szabadság tulajdonképpen a kommunikációs eszközök irányítóinak joga arra, hogy mit mondjanak el a közönségnek.

Veszely Anna médiaszociológus kritizálta Gerbnert. Szerinte a média által sugárzott üzenet (a hírnek az a tartalma, ami minket praktikus szempontból érdekel) eltérő kulturális környezetben teljesen eltérő jelentést hordozhat. Pl. Amerikában a Dallas a sikerről szól, az arab országokban pedig azt sugallja, hogy a pénz nem boldogít.

McLuhan szerint manapság az egyetlen tapasztalat nem a személyes szférán, hanem a vizuális médián keresztül szerezhető meg.

A médiaszemélyzet tagjai mi alapján végzik munkájukat?

w        A társadalom megpróbál megfelelni a köz igényeinek.

w        A médiaszemélyzet alkalmazotti státuszban van, ezért a tulajdonosi érdekek is fontosak számukra.

w        Az ellenőrzés iránti igény, álhíreket ad le, vagy szenzációvá tupírozza a híreket.

w        A tulajdonossal szemben védelmet nyújt a Médiaetika. Van írott-jog része (Sajtótörvény, Polgári- és Büntető Törvénykönyv) és íratlan szakmai szabályai.

Demokratikus viszonyok között az egyes nemzeti médiumokban kialakultak bizonyos normák, melyekhez minden szerkesztőségnek, újságírónak alkalmazkodni kell, ha nem akarnak kiszorulni a szakmából.

A médiaszemélyzet szempontjából a nemzeti sajátosságok meghatározóak.

Objektív körülmények: a politikai, társadalmi, gazdasági, kulturális közeg.

Szubjektív körülmények: generációs hovatartozás, nemi jelleg, családi háttér, személyes érdeklődés és ambíció, hobbi, szexuális attitűd, érzékenység bizonyos társadalmi problémák iránt.

Zsolt Péter: Hírnek az olyan aktuális újdonságot tartalmazó információt nevezzük, ami sokakat érdekelhet és/vagy sokak életében változást okozhat.

Minden hír információ, de nem minden információ hír. A hír mindig aktuális – először közlöm.

A hírnek tartalmaznia kell bizonyos kellékeket:

w        Mi történt?

w        Hogyan történt?

w        Milyen szereplőkkel?

w        (-Miért?)

Egy esemény mitől válik hírré és mitől elhanyagolható?

Domonkos Lajos: A hír első sajtóértesülés egy legutóbb történt, társadalmilag számottevő eseményről, amely válaszol a 5W+1H, illetve 4W képletben kifejezett kérdésekre.

Abban az esetben, ha a hír csak a ki? mi?/mit? mikor? és hol? kérdésekre válaszol (4W) tényhírről, ha minden kérdésre, teljes hírről beszélünk.

A tényhírt minden tömegkommunikációs társadalom egységnyi részének tekintjük.

Az 5W sorrendben:

w        Who? = A hír főszereplője (ki) – lehet természetes vagy jogi személy

w        What? = Mi a cselekmény

w        When? = Mikor történt? Minél aktuálisabb, a hírérték annál magasabb.

w        Where? = Hol történt?

w        Why? = Miért – Indítékról és háttérről

 
Linkek
 
Link EE
 
Téli Olimpia,2006
 
Horoszkóp
 
Hányan jöttetek ma?
Indulás: 2005-05-08
 
Fa-Time
 
Kalendárium
2025. Február
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!