tescos12ab
Men

kpek

 
Bejelentkezs
Felhasznlnv:

Jelsz:
SgSg
Regisztrci
Elfelejtettem a jelszt
 
zifal
Nv:

zenet:
:)) :) :@ :? :(( :o :D ;) 8o 8p 8) 8| :( :'( ;D :$
 
Mikor menjnk bulizni?
Lezrt szavazsok
 
Hov menjnk bulizni?
Lezrt szavazsok
 
Rescue links
 
BMI-s jegyzetek
 
I.ves anyagok
I.ves anyagok : Szociolgia

Szociolgia

bors  2005.09.16. 21:54

12. fejezet: Oktats

A modernizcit megelzen az emberek a csaldokban sajttottk el az ismereteket, tanultk meg a viselkedsi normkat, amelyek rvn integrldni tudtak a trsadalomba.

 

A modernizci elrehaladtval az iskolkban elsajtthat ismeretek egyre fontosabb vltak, nlklk nem lehetett hatkonyan munkt vgezni.

 

Minl magasabb az egyn iskolai vgzettsge, annl jobbak a foglalkozsi letplyn s a keresetben az eslyei.

 

Az oktatsi rendszer a modern trsadalom dnt fontossg intzmnyv vlt.

 

Alapfogalmak:

 

Oktats: a trsadalomban felnttkorban betltend szerepekhez szksges ismeretek tadst jelenti a gyerekeknek s a fiataloknak.

 

Nevels: a viselkedsi normk megtantsa, a mgttk ll rtkek tadsa, mskppen a szemlyisg fejlesztse. Fogalma rokon a szocializcival.

 

Oktatsi intzmnyek funkcii: az ismeretek tadsa, vagyis az oktats, a szemlyisg fejlesztse, vagyis a nevels, s a fiatal nemzedk integrcija a trsadalomba.

 

Emberi beruhzs: kzgazdasgtani fogalom, mely mindazokat a rfordtsokat jelenti, amelyek az egyn munkjnak termelkenysgt kzvetlenl emeli. Elssorban az oktats s az egszsggyi rfordtsok.

 

Mdszerek:

 

1. Iskolai vgzettsgi arnyszmok: azt mutatja, hogy a npessgnek mekkora rsze rte el a klnbz iskolai vgzettsgi szinteket. A megfelel vgzettsgek arnyt clszer az olyan letkor npessghez viszonytani, amely ezt a vgzettsget elrhette. Az adatok sszehasonltsnl vatosnak kell lenni, mert a klnbz orszgoknak eltrek az iskolarendszerei, ezrt az iskola megkezdsnek s befejezsnek korve is eltr lehet.

2. Beiskolzsi arnyszmok: azt fejezik ki, hogy a klnfle szint s fajtj iskolkban hnyan tanulnak, illetve mekkora a tanulk szma az adott tpus iskolai oktatsban a megfelel letkorban lv npessg szmhoz viszonytva. Problmja, hogy csak a nappali tagozatosokat veszi figyelembe, illetve a tlkoros nappali tagozatosok meglte elferdti a szmokat.

 

Elmletek:

 

1. Az iskola szerepe: egyre nagyobb, a vgzettsg meghatrozza a ksbbi letplyt.

a) emberi beruhzs-iskola: a gazdasgi nvekeds legfontosabb tnyezje az emberi beruhzsok nagysga, a fejldshez minl tbb magas vgzettsg munks kell, mert k kpesek hatkonyan hasznlni a bonyolult termeleszkzket, illetve kpesek j innovcikat ltrehozni, s alkalmazkodni a gyors vltozsokhoz.

b) Bourdieu: szerint az iskolk csak ltszlag vgzik a legtehetsgesebb tanulk kivlogatst, valjban a vizsgaeredmnyekkel, a tovbbtanuls irnytsval rejtetten kijellik a tanulk helyt a trsadalomban. Rejtett trsadalmi diszkrimincit rvnyestenek s elsegtik a trsadalmi pozcik trktst, vagyis jratermelik a trsadalmi egyenltlensgeket. A trsadalmi mobilits elsegtse helyett, trsadalmi reprodukcit hajtanak vgre.

c) Miller s Roby: szerint az iskola a szemlyi s kiskzssgi autonmit ssa al, az emberek kezdemnyezkszsgt cskevnyesti el. Ezrt a ktelez tanterves, vizsgztat, formlis iskolai oktats teljes megszntetse mellett rvelnek, melyet a sajt motivcira pl tanulsnak kellene felvltania. Ennek az oktatsi rendszernek hrom feladata lenne:

- oktatsi eszkzket bocstani a tanulni vgyk rendelkezsre

- elsegteni a kommunikcit a tanulni s a tantani vgyk kztt

- lehetsget biztostani annak, aki el akarja mondani a vlemnyt a nyilvnossgnak valamilyen trsadalmi krdsben

d) Oktats kiterjesztse s demokratizlsa cskkenti az egyenltlensgeket, s elsegti a trsadalmi mobilitst: ezt a Coleman-jelents alapjn lltottk. A jelents arra a kvetkeztetsre jutott, hogy a csaldi httr s az iskola milyensge ersen befolysolja az iskolai teljestmnyt, azon keresztl pedig a foglalkozsi letplyt. Megoldsknt az iskolk sznvonala kztti klnbsgek kiegyenltst valamint a klnbz csaldi htter gyerekek sszekeverst ajnlotta.

 

2. Kulturlis tke s nyelvi kszsgek: A szli hzban s barti csoportban elsajttott kultra annyira meghatroz, hogy az iskolai oktats kptelen vltoztatni rajta. Ezt a hatst erstheti mg az iskolban megkvetelt magas mveltsggel val rintkezs srsgnek a mrtke is.

a) Bourdieu: a csaldbl hozott kulturlis htteret kulturlis tknek nevezi. Ennek a kulturlis tknek az trktse lnyeges szerepet jtszik a privilegizlt trsadalmi pozcik trktsben. Ezen kvl segt a privilegizlt rtegeknek megklnbztetni magukat a tbbiektl. Ezt a kulturlis tkt nagyon nehz elsajttani az iskolban, ezrt az oktats nem kpes a trsadalmi helyzetbl szrmaz egyenltlensgeket kiegyenlteni.

b) Berstein: a nyelvi kszsgre helyezte a hangslyt. A klnbz trsadalmi rtegek gyermekei eltr nyelvi kszsgeket sajttanak el, a hasznlt nyelv pedig ersen befolysolja a gyermek gondolkodst. Az iskola pedig a fels-kzposztlyi nyelvet kveteli meg, ennek az alsbb osztlyok gyermekei nem tudnak annyira megfelelni.

 

3. rkls: elmlete a genetikai rkls hatst hangslyozza. Az oktats kiegyenlt szerepnek sikertelensgt azzal magyarzza, hogy a htrnyosabb helyzet csaldok gyermekei genetikailag is alacsonyabb intelligencit rklnek, ezeket a genetikai htrnyokat pedig lehetetlen kiegyenlteni.

a) Jensen: az etnikai kisebbsgbe tartoz gyerekek alacsonyabb pontszmot rnek el az intelligencia tesztekben, ezt az alacsonyabb intelligencit az rkldssel magyarzza.

b) Herrstein s Murray: azt lltottk, hogy az intelligencia megoszlsa a npessgben Gauss-grbhez hasonl, teht szksgszeren van a npessgnek egy, az tlagosnl jval alacsonyabb intelligencij rsze. Ez az alacsonyabb intelligencia rszben genetikai tnyezktl fgg, ezrt nem lehet sokat tenni a gyengbb kpessg gyerekekrt. Azt is kimondjk, hogy a feketk intelligencija rkletesen alacsonyabb a fehreknl.

c) A krnyezet hatsa: az, ami befolysolja az intelligencia nagysgt, mivel mindenkinek ms a krnyezete, ezrt eltrek az intelligencia szintek. Mivel azonban a hatsok mr kicsi korban rik az ember, nem lehet pontosan megmondani, hogy mekkora a szerepe a genetikai rklsnek s mekkora a trsadalmi rklsnek.

4. A meritokratikus trsadalom: ahol a trsadalmi hierarchiban val elhelyezkeds teljesen az rdemtl, a tudstl, a munkateljestmnytl fgg. Korbban az ebbe az irnyba trtn elrehaladst pozitvumnak tekintettk. Kritiki azonban rmutattak arra, hogy az rdem leszkl az iskolai eredmnyekre, s az egyes ember rtkessgt a trsadalom szmra nem lehet objektven mrni.

a) Young: tudomnyos-fantasztikus regnyben kpet ad arrl, hogy a meritokrcia hogyan vezet szleskr elgedetlensghez.

 

Nemzetkzi tendencik:

 

1. Az iskolai vgzettsg s a beiskolzsi arnyszmok nvekedse: ennek oka, hogy megntt a beiskolzand gyerekek szma, illetve egyre tbb gyerek jr iskolba, az alapiskolknl lnyegben 100%-ot r el a beiskolzs, s a magasabb szint iskolknl is egyre magasabb.

a)      Denison: kimutatta, hogy az iskolai vgzettsg emelkedse lnyegesen hozzjrult a fejlett orszgok gazdasgi fejldshez, a nemzeti jvedelem emelkedshez.

 

2. Az iskolai vgzettsg hatsa az letplyra: a trsadalmi mobilitsi adatfelvtelek a fejlett orszgokban azt llaptottk meg, hogy az iskolai vgzettsg hatsa a foglalkozsi letplyra egyre ersebb vlik. Ez nem jelenti azt, hogy a trsadalmi szrmazs meghatroz ereje cskkent, csak azt, hogy nem kzvetlenl, hanem az elrt iskolai vgzettsgen keresztl befolysolja az elrt trsadalmi helyzetet.

a) funkcionlis analfabetizmus: minden gyermek rszt vesz bizonyos alapfok kpzsben, teht senki sem analfabta, de tnylegesen a fiatal felnttek jelentkeny rsze nem kpes olvasni, illetve adott szveget megrteni.

b) Husn: a legtbb fejlett orszgban nem lehet kimutatni, hogy az iskolai teszteredmnyek romlottak volna (kivve az USA, ahol a felmrsek ezt bizonytjk).

c) oktats eredmnyessgnek romlsa: ennek oka, hogy egyre n az oktatsban rsztvevk szma, viszont a kltsgvetsi tmogatsok nem tartjk a lpst ezzel a nvekedssel. A nagy ltszm miatt a hagyomnyos tanr-dik viszony elszemlytelenedett, egy-egy tanulra kevesebb id jut, s az oktats elbrokratizldott.

d) Boudon: szerint a beiskolzsi arnyszmok nvekedse nagy csaldst okozhat a felsoktatsban rsztvevknek, ha a gazdasgi fejlds nem biztostja a felsfok vgzettsget ignyl munkahelyek szmnak azonos tem nvekedst. Hiszen a nagyobb iskolai erfesztsek ellenre sem vltozik relatv helyk a trsadalmi hierarchiban, illetve a ltszmok emelkedse lertkelheti az adott iskolai vgzettsgi szintet.

 

Magyarorszgi helyzet:

 

1. A magyar npessg iskolai vgzettsge: az iskolai vgzettsg ltvnyosan emelkedett, a beiskolzsi arnyszmok szerint azonban az oktats kiterjesztse lelassult, st megllt. Ennek oka, hogy a szocialista rendszerben szigoran betartottk a numerus clausust, valsznleg azrt, mert fltek, hogy ha tlkpzs alakul ki a magasabb szint iskolkban, akkor a munkanlkli magas vgzettsgek kztt politikai elgedetlensg alakul ki. A rendszervlts utn a ltszmok gyorsan emelkedtek, de mg gy is messze elmaradnak az eurpai tlagtl. Sajnos az oktatsra fordtott llami kiadsok arnya cskkent, az oktatsi intzmnyek gy nehz helyzetbe kerltek. Ennek ellenre az oktats minsge olyan, hogy viszonylag kevs tanult viszonylag magas szinten kpez.

 

2. Iskolzottsg s trsadalmi helyzet: nlunk is rvnyesl, hogy a csaldi httr meghatrozza az iskolai vgzettsget, az pedig a tovbbi letplyt.

a) Ferge-Gazs: rszletesen bemutattk a szli httr hatst az iskolai elmenetelre. A trsadalmi egyenltlensgek s klnbsgek meghatrozzk, hogy a gyerek melyik iskola tpus fel orientldik, ezltal pedig, hogy milyen helyet fog elfoglalni a trsadalmi hierarchiban.

 

3. Az oktatsbl kimaradtak helyzete: letplyjuk rendkvl htrnyosan alakul, igen nagy arnyban szegnyek, nagy arnyban szerepel nluk a devins viselkeds.

a) Laki: vizsglatai alapjn megllaptotta, hogy nagyrszk kzsgi lakos, iskolskorukban igen rossz laksviszonyok kztt ltek, a cignysgot erteljesen rinti ez a problma, de tbbsgben vannak a nem cignyok, akiknek nincs meg a 8 ltalnos iskolai vgzettsgk sem. Valsznleg egsz letkben htrnyos helyzetben maradnak, s ezt a kvetkez nemzedkre is t fogjk rkteni. Igen magas kzttk a munkanlkliek arnya a rendszervlts ta.

 

4. A kisegt iskolk: azok az iskolakteles kor gyerekek kerlnek ide, akikrl felttelezhet, hogy nem fognak tudni megfelelni a rendes ltalnos iskolai kvetelmnyeknek, illetve akiket hasonl problma miatt thelyeznek a rendes ltalnos iskolbl. Aki ilyen iskolt vgzett, ltalban szakmt tanul, s  jelents rszk be tud illeszkedni a trsadalomba, s nem kerl olyan htrnyos helyzetbe, mint azok, akik nem vgzik el az iskolt.

a) Czeizel: aggasztan megntt azoknak a gyerekeknek a szma, akik kisegt iskolba jrnak, alacsony intelligencijukat rkltk, szmuk nvekedsnek pedig az az oka, hogy az alacsonyabb intelligencij csaldokban tbb gyerek szletik.

b) Ladnyi-Csandi: a kisegt iskolba val ratsnl lnyeges szerepe van a csaldi httrnek, mert azonos adottsg, de eltr htter gyerekek esetben az alacsonyabb rtegbl jtt gyerek kerl oda.

c) Gazs-Pataki-Vrhegyi: a kzpiskolsok letmdjt vizsgltk, s megllaptottk, hogy a tlterheltsg miatt kevs a szabadidejk, ezrt lehetsgeik korltozottak, ami egyoldal s beszklt letvitel szemlyisg tpusok kialakulshoz vezethet.

 

Trsadalompolitika:

 

1. Felsfok tlkpzs htrnyai:

- a felsfok kpzs igen drga, ezrt gazdasgi vesztesget jelent, ha a vgzettek nem tudnak diplomjuknak megfelel munkakrbe jutni

- azok a felsfok vgzettsgek, akik nem jutnak rtelmisgi munkakrbe, potencilis trsadalmi elgedetlensg forrsai lehetnek.

 

2. Az ltalnos iskolai kpzs meghosszabbtsa: megolds lehetne, mert azok akik abbahagynk az iskolt 16 vesen, mr tudnnak dolgozni, mg ma a 14 vesek nem tudnak.

 

3. rettsgi megszerzse: kedvezbb megolds lenne, ha a ngyves kzpiskolt kiterjesztenk mindenkire, s megsznne a szakmunkstanul kpzs, mert ha mindenki rettsgizne, akkor a plyavlasztsra csak 18 vesen kerlne sor, s lehetv tenn, hogy ksbb is be lehessen iratkozni a felsoktatsba, vagy plyt lehessen mdostani.

a) Husn: szerint az iskolkban trtn a korai szelekci elnye, hogy a kivlogatott szk csoport jobb kpzst kap, de ez az tlagos kpzs sznvonalnak rovsra trtnik.

4. Finanszrozsi gondok merlnek fel az oktats terletn, melyet esetleg a tandjjal lehet enyhteni, de a finanszrozsbl az llam semmikppen sem vonulhat ki, ugyanakkor meg kell tartani az intzmnyek autonmijt.

 
Linkek
 
Link EE
 
Tli Olimpia,2006
 
Horoszkp
 
Hnyan jttetek ma?
Induls: 2005-05-08
 
Fa-Time
 
Kalendrium
2025. Februr
HKSCPSV
27
28
29
30
31
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
01
02
<<   >>
 

Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!    *****    Ha érdekelnek az animék,mangák,videojátékok, japán és holland nyelv és kultúra, akkor látogass el a személyes oldalamra.    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!    *****    Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!